bouwovertreding

spiky28
Topic Starter

bouwovertreding

#1 , 03 okt 2011 18:54

Hallo allemaal,

mijn vader wil een tuinhuis plaatsen. Alles is min of meer conform de verkavelingsreglementen van de aanpalende wijk. Nodige afwijkingen zijn aangevraagd (zijnde: meer dan 30 meter afstand van het hoofdgebouw en op 1 meter ipv 3 meter van de perceelsgrens). De maximum toegestane oppervlakte is hier echter 30m2 en daar wringt het schoentje.
In normale omstandigheden bedraagt de toegestane oppervlakte 40m2, hij heeft ook al zijn plannen en bestekken op die oppervlakte berekend. Hij is van plan om met een eenvoudige dossiersamenstelling zoals dat heet zijn melding (vergunning - zo precies weet ik het niet meer) aan te vragen voor een tuinhuis van 30m2 maar er in praktijk 40m2 van te maken.
Heel verstandig lijkt het me niet maar ik krijg het niet uit zijn hoofd gepraat.
Wat zijn mogelijke oplossingen? In geval van een vaststelling (ik acht de kans klein maar niet onbestaande) van de bouwovertreding,wat bedraagt dan de boete? Zijn er versoepelingen mogelijk??
Groeten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S

#2 , 04 okt 2011 09:23

Nodige afwijkingen zijn aangevraagd [...] Hij is van plan om met een eenvoudige dossiersamenstelling zoals dat heet zijn melding (vergunning - zo precies weet ik het niet meer) aan te vragen.
Wat zijn mogelijke oplossingen? In geval van een vaststelling (ik acht de kans klein maar niet onbestaande) van de bouwovertreding,wat bedraagt dan de boete? Zijn er versoepelingen mogelijk??
Groeten!
Kunt u nog even verduidelijken aub? Er werd al een afwijking van de verkavelingsvoorschriften aangevraagd, maar er dient nog een vergunning aangevraagd te worden voor het tuinhuis zelf?

Wat betreft de strafmaat:
Art. 6.1.1. Met een gevangenisstraf van acht dagen tot vijf jaar en met een geldboete van 26 euro tot 400.000 euro of met één van deze straffen alleen, wordt de persoon gestraft die:
1° de bij de artikelen 4.2.1 en 4.2.15 bepaalde handelingen hetzij zonder voorafgaande vergunning, hetzij in strijd met de vergunning, hetzij na verval, vernietiging of het verstrijken van de termijn van de vergunning, hetzij in geval van schorsing van de vergunning, uitvoert, voortzet of in stand houdt;

Art. 6.1.41. §1. Naast de straf kan de rechtbank bevelen de plaats in de oorspronkelijke toestand te herstellen of het strijdige gebruik te staken, en/of bouw- of aanpassingswerken uit te voeren en/of een geldsom te betalen gelijk aan de meerwaarde die het goed door het misdrijf heeft verkregen. Dit gebeurt, onverminderd artikel 6.1.7 en 6.1.18, op vordering van de stedenbouwkundig inspecteur of van het college van burgemeester en schepenen op wier grondgebied de werken, handelingen of wijzigingen, vermeld in artikel 6.1.1, werden uitgevoerd. De herstelvordering wordt ingesteld met inachtneming van volgende regelen:
2° voor andere misdrijven dan deze, vermeld in 1°, wordt de betaling van de meerwaarde gevorderd, tenzij de overheid die de herstelvordering instelt, aantoont dat de plaatselijke ordening hierdoor kennelijk op onevenredige wijze zou worden geschaad, in welk geval één van de maatregelen, vermeld in 1°, wordt gevorderd.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

MarleenV

#3 , 04 okt 2011 18:39

hallo spicky 28,

waldek2 heeft uw vraag reeds deels opgenomen in een ander onderwerp. anders moet u maar eens op zoek gaan wat waldek2 te vertellen heeft over de stedenbouwkundige vergunning voor een tuinhuis, weliswaar zetelde deze aanvraag binnen parkgebied.

groet, marleen

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2011 19:36

Waarom wordt niet de 40 m2 aangevraagd.... dit is moeilijkheden zoeken.

spiky28
Topic Starter

#5 , 04 okt 2011 23:09

Hallo jan en franciscus:

er is idd een afwijking aangevraagd omwille van het feit dat het tuinhuis verder dan 30 meter van het hoofdgebouw ligt, ook 1 meter ipv 3 meter van de perceelsgrens zou, zonder gegronde klacht binnen de 30 dagen, worden toegestaan.
De maximum bouwgrootte bedraagt echter 30m2 en hierop een afwijking aanvragen viel volgens de ambtenaar stedebouw onder een afwijking van het BPA. Dit was volgens hem heel andere koek dan een afwijking van de verkavelingsvoorwaarden... vandaar...

@marleen: zullen we doen, bedankt

Andere en of aanvullende reacties steeds welkom!

Jan S

#6 , 05 okt 2011 10:02

Hij is van plan om [...]
Werd het tuinhuis niet mee opgenomen in de aanvraag tot afwijking van de verkavelingsvoorschriften? M.i. kon die 40 m² toch makkelijk worden mee opgenomen in de aanvraag. De afwijking van een verkavelingsvergunning en/of van een BPA is op dezelfde manier mogelijk.
Art. 4.4.1. §1. In een vergunning kunnen, na een openbaar onderzoek, beperkte afwijkingen worden toegestaan op stedenbouwkundige voorschriften (lees BPA/RUP) en verkavelingsvoorschriften met betrekking tot perceelsafmetingen, de afmetingen en de inplanting van constructies, de dakvorm en de gebruikte materialen.

Afwijkingen kunnen niet worden toegestaan voor wat betreft:
1° de bestemming;
2° de maximaal mogelijke vloerterreinindex;
3° het aantal bouwlagen.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Andere”