Bulex-onderhoudscontract

AlexDK
Topic Starter

Bulex-onderhoudscontract

#1 , 05 okt 2011 22:41

Hallo

Sedert November vorig jaar huren wij een huis. Nu hebben wij midden september een factuur gekregen van bulex betreffende "bijdrage onderhoudscontract 12/10/2011 tot 11/10/2012".
Wie dient dit te betalen? Wij als huurder? Of is dit voor de verhuurder?
Dank bij voorbaat!

Alex

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2011 22:59

En wie heeft dat onderhoudscontract aangegaan?
Als huurder moet u wel een verwarmingstoestel (op gas) 2 jaarlijks onderhouden.
Maar u sluit hiervoor bij een firma die u wil een contract voor af.
PS het zou wel in het huurcontract kunnen staan.

AlexDK
Topic Starter

#3 , 08 okt 2011 15:47

Het onderhoudscontract werd door de verhuurder aangegaan.
Had ook al iets gehoord over de plichten van de huurder om dit tweejaarlijks te onderhouden. Op het contract daarentegen is er sprake van jaarlijks onderhoud.
Gaat Bulex hier hun boekje te buiten?
Wat dient nu te gebeuren? Zou in ieder geval liefst eerst op de hoogte zijn van mijn rechten en plichten vooraleer ik mijn verhuurder hierover aanspreek...

Reclame

mava105

#4 , 08 okt 2011 15:51

Gaat het hier om een centrale verwarmingsinstallatie of een gewone ketel voor enkel warmwaterproduktie?
Een CV op gas moet maar om de 2 jaar onderhouden worden.

Franciscus

#5 , 08 okt 2011 15:53

Start met het lezen van uw contract ( huur)
Gezien u met Bulex geen contract hebt afgesloten kan u dus ook niet verantwoordelijk zijn om deze hun rekening te betalen.
Maar dit kan wel in uw huurcontract staan.
Algemeen 2 jaarlijks onderhoud is bij mijn weten wettelijk verplicht in Vlaanderen (gastoestellen en schouw).
Onderhoud (als goed huisvader) is voor de huurder.
Uw contract vermeld blijkbaar jaarlijks en dat hebt U getekend.
Een ondertekend contract telt voor de partijen als wet.
Dit voor zover geen onwettige of nietige artikels.

AlexDK
Topic Starter

#6 , 08 okt 2011 17:31

Blijkbaar ben ik niet echt duidelijk geweest.
Ik heb het huurcontract nagelezen en bij artikel 8 (onderhoud & herstellingen) is er geen sprake van onderhoud van de Bulex
Bij Artikel 9 (lasten en provisies) staat er:
"Tekst... Deze lasten omvatten de uitgaven gedaan door de mede-eigendom voor rekening van de bewoners, waaronder onder meer woren begrepen de kosten van verbruik en onderhoud, zoals water, gas, elektriciteit en verwarming, de kosten voor onderhoud en verzekering van de liften en gemeenschappelijke of individuele verwarmingsinstallatie, verluchting en andere technische uitrustingen, de vergoeding van de syndicus, de lonen, verzekering en ociale lasten voor de conciërge alsmede voor het peroneel belast met onderhoud en herstelling van de gemene delen".

Persoonlijk heb ik de indruk dat bovenstaande artikel handelt over een appartement (en dus ook over de gemeenschappelijke delen). Is dit dan ook van toepassing op een huurhuis?
Uit het artikel kan ik wel opmaken dat ik als huurder insta voor het onderhoud van de verwarmingsinstallatie... maar hoe ver gaat dit?

Het contract met Bulex heb ik als huurder niet ondertekend. Dit werd naar alle waarschijnlijkheid door de verhuurder gedaan. Op de factuur van Bulex is er wel sprake van "jaarlijks onderhoud".
In hoeverre ben ik als huurder eraan verbonden hier jaarlijks voor op te draaien? Als ik het goed voorheb zou ik met mijn huurbaas moeten afspreken om het ene jaar ik te betalen en het andere jaar hij?
Verder kan ik gelijk ook opmaken dat mijn huurbaas zich heeft laten rollen aangezien hij (volgens de factuur) een jaarlijks contract afgesloten heeft ipv een tweejaarlijk?

De ketel waarvan sprake is een gasketel gebruikt voor het verwarmen van de woning en voor het verwarmen van het water

mava105

#7 , 08 okt 2011 19:41

De ketel waarvan sprake is een gasketel gebruikt voor het verwarmen van de woning en voor het verwarmen van het water
Dit type van toestel hoeft maar een wettelijk onderhoud om de 2 jaar, maar de verhuurder kan u wel verplichten om dat jaarlijks te doen.
Blijkbaar heeft verhuurder een overeenkomst voor een appartement gebruikt voor de verhuring van een huis. Heeft m.i niet zo veel belang ivm het onderhoud van de ketel. dat is een wettelijke verplichting, die u als huurder heeft..

Franciscus

#8 , 08 okt 2011 22:09

ALS in het contract zou staan jaarlijks. Indien het er niet instaat is het de wettelijke regeling dus 2 jaarlijks.
Daarbij Bulex dient dat niet naar u te sturen. U kan tegen ontvangstbewijs en tegen copie factuur alle 2 jaar aan de eigenaar betalen.
Jaarlijks dus volgens mij niet. Dus november 2010 tot november 2011.
Jullie eerste keer is november 2012.
Gezien onderhoud voor huurder is beslissen jullie ook over welke firma dit doet.
De volgende maal is november 2014.
Mijn bescheiden mening

Terug naar “Huren”