#4 , 06 okt 2011 11:56
Het zal er vooral op aankomen of die takken die overhangen vooral zware hinder geven aan je buur doordat ze bv. zonlicht in zijn huis tegenhouden, hangen op een dakconstructie of het hier zal gaan over laaghangende takken . Uiteraard heeft je buur dan recht van spreken maar het is niet zo dat elke tak die iets over de grenslijn hangt ook daadwerkelijk gekortwiekt moet worden gewoon omdat hij erover groeit ,zeker in geval dit in een landelijke gemeente voorvalt zal het aanvaard worden als zijnde natuur en dat stopt nu eenmaal niet aan een grenslijn .
Ik heb hier ook een grote notelaar staan ,die zelf door de gemeente geregisteerd is .Nooit dus zelf achter gezeten ,wist niet eens dat dit wordt gedaan maar dat betekent dus ook dat ik die ook niet zomaar kan laten vellen .Geloof het of niet maar kreeg dus ook nieuwe buren die na hun bouw van mij eiste dat ik die boom liet vellen ,die stond dus ook op de wettelijke afstand maar zelfs dan nog had die dat niet te eisen omdat de boom zeker al over de 40 jaar is .Omdat hij dit niet gedaan kreeg ,eiste hij plost elke tak die over de grenslijn kwam er ook afging . Mijn man heeft toen tegen de wijkagent gezegd dat die kon eisen wat hij wilde maar dat hij geen ene tak eraf ging doen en als hem het niet aanstond maar naar vredegerecht moest gaan . Heeft hij trouwens nooit geprobeerd omdat wij die boom zeker langst zijne kant op 3 meter hoogte bijhielden en we spraken hier dan nog over een nauwelijks 40 cm dat die takken overhingen ,dus zo goed als niets natuurlijk .
Nu snoeien wij elk jaar de hoogte iets bij ,ene jaar aan mijn kant en de het andere jaar aan de andere kant indien dit nodig is .Notelaars hebben normaal niet echt snoei nodig maar het wil wel eens doordat er zoveel noten aanhangen dat de onderste takken gaan doorhangen .Omdat deze soort nogal van elke snoei afweet ,moet je het wel zoveel mogelijk beperken en niet teveel ineens doen .Moment om dit te doen is wanneer ze de noten dragen , eigenlijk net geweest dus .
Gr,