Bepalen huurprijs

BOLLIE
Topic Starter

Bepalen huurprijs

#1 , 04 okt 2011 09:27

Hoe kan ik het best de huurprijs van mijn woning bepalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 04 okt 2011 10:10

Hoe kan ik het best de huurprijs van mijn woning bepalen?
Er zijn verschillende mogelijkheden.

1. Een goede richtprijs is m.i. het systeem dat hier enkele weken geleden voorgesteld is door ene Vandebos, die voor zichzelf een huurprijs nastreeft van 5,5 % van de huidige verkoopswaarde van het verhuurde goed (dus niet van de oorspronkelijke prijs!)..

2. Kijk eens rond in de buurt wat vergelijkbare panden opbrengen, vooral de recente verhuringen dan, kijk wat het uwe in meer of min heeft (en stap desnoods af van de idee dat uw eigendom goud waard is).

3. Neem een goed gemiddelde tussen beide voorgaanden, maar vraag zeker genoeg, en wees zelf niet krenterig wat extra uitrusting betreft. Voor wat hoort wat, aan beide kanten.

Vandebos

#3 , 04 okt 2011 13:04

Kleine correctie, 5.5% van de huidige waarde van het pand als huur op jaarbasis. Dit hang natuurlijk van streek tot streek af. Voor een grootstad als Brussel of Antwerpen compenseer je de trage stijging van de waarde van het pand door een hoger percentage aan te rekenen. Voor Brussel is 6.5% tot 7% geen uitzondering voor een pand dat in orde is.

Reclame

artemis

#4 , 04 okt 2011 13:46

En welk percentage zou je voor Antwerpen hanteren VDB?

Vandebos

#5 , 04 okt 2011 13:54

Te onbekend met de metropool om me aan een vaststaand cijfer te wagen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2011 10:38

5,5%? Voor een vrij ruime rijwoning die redelijk in orde is in een stad, betaal je toch al gauw 250.000 €. Dan zou je daar een huur voor vragen van 1145 € per maand? Heu... ik woon in zo'n woning maar betaal ietsje meer dan de helft van dat bedrag. Heb ik gewoon geluk?

Huur voor een alleenstaande nieuwbouwwoning van 400.000 € zou dan op 1830 € per maand komen? Lijken met toch prijzen die aan de hoge kant zijn, niet? Voor 1830 € per maand aan afbetalingen kan je 400.000 € lenen op 30 jaar als je wat uitkijkt (met daarbij de nodige fiscale voordelen, en je houdt op het einde van de rit een huis over).

Afin, ja, iedereen vraagt wat hij wil als huurprijs (je kan maar proberen), maar de berekeningsmethode die hier gebruikt wordt, leveren toch huurprijzen op die ik persoonlijk nooit zou betalen. Misschien anderen wel? Who knows... Just my two cents...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#7 , 07 okt 2011 11:17

Percentages verschillen van streek tot streek.

mava105

#8 , 07 okt 2011 12:53

Gewoon gaan vergeliken in de buurt waar u wenst te verhuren.

artemis

#9 , 07 okt 2011 14:26

Percentages verschillen van streek tot streek.
Ik denk dat er in Antwerpen wat dit betreft een serieuze wanverhouding is tussen koopprijzen en huurprijzen. Ik vind de koopprijzen buiten verhouding hoog.

Onlangs nog met een vriendin gaan kijken naar een appartement dat ze als opbrengsteigendom wou kopen:
Gelijkvloers in oud gerenoveerd hoekhuis (dus veel lawaai van verkeer en slechts 1 raam aan de achterkant), 70 m2, 1 slaapkamer. Vraagprijs 190,000€. Daar kan je nooit
870€ huur voor krijgen.

Hier om de hoek: Klein rijhuisje, slechts 2 ramen breed, 2 slaapkamers, heel klein tuintje. Vraagprijs: 380,000€ !!!

tianneke

#10 , 07 okt 2011 15:44

Krijgt men dat verkocht aan die prijzen??

Gebruiker21

#11 , 07 okt 2011 15:46

In centrum Antwerpen? Wees maar zeker. Je betaalt daar puur voor de waarde van de lokatie, niet meer voor de waarde van het pand.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis

#12 , 07 okt 2011 15:59

Krijgt men dat verkocht aan die prijzen??
Beide panden staan te koop via een makelaar. Mijn ervaring is dat er dan wel wat marge ingecalculeerd wordt om 'een beetje' te zakken, maar niet naar een andere prijsklasse.
Soms staan er panden te koop aan een belachelijk hoge prijs en gedurende lange tijd. De eigenaar heeft dan tijd, kan wachten en denkt 'er is er maar één die het moet willen betalen'. Dat is dan meestal zonder makelaar.
Mijn ervaring met makelaars is dat die toch een min of meer realistische vraagprijs op de affiche willen. Anders duurt de verkoop te lang en kost hen dat teveel tijd, werk en dus geld.

@ Gebruiker21
Ja centrum Antwerpen, binnen de leien.
Maar de verhouding met de huurprijzen lijkt me wel zoek. De huurprijzen mogen dan sterk gestegen zijn de laatste jaren maar zeker niet zoals de verkoopprijzen gestegen zijn.

Terug naar “Huren”