Argumentatie kinderrekening

Robert01
Topic Starter

Argumentatie kinderrekening

#1 , 11 okt 2011 10:09

Beste mensen,

Ik ga ons verhaal proberen kort te houden. Al drie jaar hebben mijn vrouw en haar ex-vriend met wie ze één kind heeft op initiatief van mijn vrouw geprobeerd een deftige regeling uit te werken. Telkens kwam het zoals bij zovelen niet tot een akkoord over het financiële, waarna door beide partijen een advocaat werd genomen om mee te werken aan een oplossing.
Tot ieders verbazing kwam er een eenzijdig verzoekschrift van de ex-vriend waarbij hij de helft van het kindergeld eist, wat begrijpelijk zou kunnen zijn, maar deze heeft nooit maar één cent betaald (rekeningen, onderhoudsgeld,...) gedurende drie jaar terwijl het kind slechts één weekend op de 14 dagen bij hem verbleef. In zijn verzoekschrift spreekt hij over een kinderrekening te openen en daar de kinderbijslag op te laten storten. Nu begrijpen jullie wel dat wij alles tot nu toe hebben betaald en dit wel een zeer laffe zet vinden. Wil hij dan toch mee gaan betalen? In een tegeneis wordt uiteraard ook onderhoudsgeld gevraagd, maar iemand die drie jaar niet betaald heeft vertrouwen met zo'n rekening....

Nu mijn vraag: A. Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen dus kan dit een argument zijn tegen de kinderrekening die op naam van mijn vrouw en haar ex-vriend zou komen?
B. Zijn er argumenten die aanvaard worden tegen die kinderrekening (wij kunnen op papier aantonen dat wij de afgelopen drie jaar alles betaald hebben voor het kind)?

Graag jullie mening en reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 11 okt 2011 11:21

Ik denk dat het banktechnisch best mogelijk is een kinderrekening te openen op naam van je vrouw en haar ex, zonder dat dat in strijd is met het feit dat jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.
Maar het nut van die kinderrekening (of het eisen van de helft van de kinderbijslag) in deze situatie is toch echt wel een voermoedige zet van de vader, vermoed ik.
Argumenten tegen deze eis:
-waar heeft hij dat geld voor nodig?
-> kind gaat slechts 1 weekend per 2 weken
-> hij stort géén onderhoudsgeld
->hij betaalt nooit rekeningen (verzamel jullie bewijzen: facturen/bankuittreksels van betalingen voor het kind.

Dit haalt hij nooit. En meer: als jullie kunnen bewijzen dat het onderhoudsgeld nooit betaald is geweest, kan hij nog een bolwassing verwachten van de rechter: die kunnen daar niet mee lachen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2011 19:04

U hebt toch steeds elke maand aangifte gedaan van familieverlating art 391 bis en volgende strafwetboek.
Met deze PV's kan je en een strafprocedure opgestart krijgen en een vordering bij de burgerlijke rechtbank inleiden.
Tevens weerleg je zo de eis.
Tegenpartij heeft zich te houden aan het vonnis. Vorderen van de alimentatie gaat enkele jaren terug in het verleden.
Niet vergeten de intrest EN de gerechtelijke intrest te vragen.
Het vonnis is toch aan tegenpartij betekend.

Reclame

Robert01
Topic Starter

#4 , 11 okt 2011 21:00

Beste Franciscus,

Er was nog geen vonnis, we hebben drie jaar getracht iets deftig op papier te krijgen.
Achteraf gezien hadden we zelf misschien beter een verzoekschrift ingediend, maar je ziet vaak alleen maar het goede in de mensen hé.

eylis

#5 , 12 okt 2011 09:17

robert, doe dan alsnog wat franscuiscus voorstelt:
ga bij de politie klacht neerleggen voor de hele periode dat het onderhoudsplicht niet betaald is geweest.
Met die PV's heb je harde bewijzen.
De vader is inderdeed strafrechterlijk vervolgbaar.
en dat kan hem behoorlijk wat kosten.
Niet alleen alle achterstalligen.
Maar inderdeed ook interesten.
Je hoeft voorlopig geen verzoekschrift in te dienen.
Gewoon eerst klacht neerleggen.
zijn frank/euro zal wel vallen. (enfin een heleboel euro's...)

Terug naar “Archief”