HUURWAARBORG

LASSIE
Topic Starter

HUURWAARBORG

#1 , 11 apr 2007 21:47

Ik heb een huis gehuurd. Voor de huurwaarborg ben ik naar Fortis Bank geweest, voorzien van het nodige cash geld. Doch deze weigeren een huurwaarborgrekening te openen, daar ik 13 jaar geleden in faling ben geweest. Maar ja, een huurwaarborg is verplicht, maar in mijn geval zou dit dus niet gaan : waar moet ik dan gaan wonen. Hoop dat dit niet bij ieder bank zo is, want ik heb ondertussen wel reeds de eerste maand huur betaald, en meubels gekocht voor in dit huis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 11 apr 2007 22:57

Hallo,

De huurwaarborg wordt op een afzonderlijke rekening gezet die samen met de eigenaar wordt geopend. Het feit dat fortis dit weigert is niet correct.

Zoek een andere bank

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

robert

#3 , 12 apr 2007 08:03

De huurder heeft recht op de interest van de huurwaarborg, daarom wordt de huurwaarborg op een spaarrekening van de huurder gezet. Zowel de bank als de verhuurder ondertekenen het document omtrent die spaarrekening.

Reclame

Heye

#4 , 12 apr 2007 12:00

Indien de huurder volgens het contract een waarborg moet stellen die bestaat uit een som geld (dus niet als de waarborg bestaat uit aandelen, kasbons, goud,?), mag de waarborg maximum twee maanden huur bedragen.

Deze waarborg moet bij een financi?le instelling op een ge?ndividualiseerde rekening op naam van de huurder worden geplaatst; de interest wordt gekapitaliseerd en de verhuurder verkrijgt een voorrecht (d.w.z. dat hij voorgaat op andere schuldeisers) op het saldo van de rekening voor elke schuldvordering voortvloeiend uit de gehele of gedeeltelijke niet-nakoming door de huurder van zijn verplichtingen.
Zo heeft de verhuurder bijv. een voorrecht voor de gelden die hij moet ontvangen voor beschadigingen (aangericht door de huurder) of de niet-betaling door de huurder.

Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat deze te plaatsen op de hierboven bepaalde wijze (ge?ndividualiseerde rekening), is hij de huurder de gemiddelde marktrente op het bedrag van de waarborg verschuldigd vanaf de overhandiging ervan.
Deze interest wordt gekapitaliseerd.

Vanaf de dag waarop de huurder de verhuurder aanmaant de verplichting na te komen die hem bij het tweede lid wordt opgelegd, zijn evenwel de wettelijke intresten (momenteel 7%) op het bedrag van de waarborg verschuldigd.

Over de waarborgrekening, zowel wat de hoofdsom als de interesten betreft, kan worden beschikt ten bate van de huurder of van de verhuurder. De manier waarop erover kan beschikt worden verschilt naargelang ze al dan niet akkoord zijn over de deblokkering.

Als huurder en verhuurder akkoord zijn over de deblokkering, kunnen zij over het bedrag op de rekening beschikken als zij hun schriftelijk akkoord, opgemaakt ten vroegste na be?indiging van de huurovereenkomst, voorleggen.

Als zij niet tot een akkoord komen, moeten ze naar de rechter. De huurder (of verhuurder) kan op voorlegging van (een afschrift van) de rechterlijke beslissing over de rekening beschikken.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Lex

#5 , 12 apr 2007 12:18

Als huurder en verhuurder akkoord zijn over de deblokkering, kunnen zij over het bedrag op de rekening beschikken als zij hun schriftelijk akkoord, opgemaakt ten vroegste na be?indiging van de huurovereenkomst, voorleggen.
daar ik 13 jaar geleden in faling ben geweest.
Opletten indien er nog schulden 'zouden' zijn bij de (ASLK/GB)bank!

Terug naar “Huren”