De verkoop van Dexia (bank)

sleper
Berichten: 391

Re: De verkoop van Dexia (bank)

#31 , 13 okt 2011 20:43

Na m'n persoonlijke ervaringen met de Bank Dexia.. mag ik mij gerust rangschikken bij de hardnekkige bestrijders van bepaalde handelwijzen bij deze bank; eens dat je uitkomt bij verfoeilijke handelwijzen zijn zij even onwillig zoals alle andere banken.. dan zullen zij er alles aan doen om verdere imagoschade te voorkomen.. van dat ogenblik af weigeren zij te antwoorden.. zelfs op de vragen waarbij zij kort daarvoor nog mededeelden om datgene wat U (lees: ikke) telefonisch stelde om zulks in een schriftelijke vraagvorm over te zenden.. om vervolgens mede te delen dat zij de relevantie niet konden vatten.
Een eufemisme voor zéér véél onwil, etcetera!!!
@ SLEPER, dat gezegd zijnde geloof ik niets van uw voornoemde bewering.. want uitgerekend Minister van Quickenborne (in die zin een onverdachte bron van de Open - VLD.. maar zeker niet behorende tot m'n favorieten) deelde via Radio 2 op een gemotiveerde wijze mede dat de 700 tot 800.000 houders van ARCO "deelbewijzen" onmogelijk gelijk kunnen geschakeld of vergeleken worden met aandeelhouders.. en alle houders van dergelijke deelbewijzen zijn "per definitie" nog geen CD&V stemmers!!!
De door U wereldkundig gemaakte "bewering" is in die context kwaadwillige stemmingmakerij.
Voake , met alle respect maar als u goed leest beweer of verklaar ik niets

Het enige wat ik schrijf is dat deze bewering me niet zou verwonderen . Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#32 , 13 okt 2011 23:11

politiek benoemde rechters
Sinds meer dan tien jaar worden de rechters nu benoemd na een advies van de Hoge Raad van Justitie. Deze stelt één kandidaat voor die door de Minister benoemd wordt.

Dit heeft een einde gemaakt aan het daarvoor bestaande systeem van de politieke benoemingen.

Ik ken persoonlijk nogal een aantal rechters die sindsdien benoemd werden zeer goed. Ik kan u met de hand op het hart zeggen dat dit gebeurde zonder enige tussenkomst van de politiek. Dat van deze rechters niet verwacht wordt dat zij een partijkaart hebben of aanleunen bij één of andere politieke partij. Dat noch de leden van de Hoge Raad voor Justitie, nog de Minister, ook maar een idee hebben van wat de politieke ideeën van deze rechters zouden kunnen zijn. Dat deze rechters benoemd werden zonder aan wie dan ook maar enige steun gevraagd te hebben.

Er slagen zo weinig juristen in het examen beroepsbekwaamheid dat het volstaat om in dit examen geslaagd te zijn om benoemd te worden. Al wie in het examen geslaagd is en dit wil wordt benoemd. Dat is het enige criterium.

Het wordt dan ook stilaan tijd dat men ermee stopt de spreken over die politiek benoemde rechters.
Akkoord, ik had moeten de vraag stellen of een Dexia rechtzaak door de Fortis rechters behandeld zal worden, of dat gepoliticeerde benoemingen waren dat weet ik niet, enkel dat niet alles rechtmatig verliep.?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#33 , 14 okt 2011 02:29

Al naar gelang in welk "kamp" u zich bevindt is het ene scenario te verkiezen boven het andere.
Kwestie van die kampen wordt er voorbijgegaan aan een belangrijk element. Het is blijkbaar aanvaardbaar voor de Europese leiders en een serie nationale politici van diverse Europese landen dat een land (in casu Griekenland) zou kunnen in faling aan én dat dit zou inhouden dat hun schulden voor een deel niet meer dienen terugbetaald te worden. De woorden waren vanuit de top van Europa
de banken zullen moeten aanvaarden dat ze een deel van hun vorderingen niet terugbetaald krijgen...
Banken zijn ondernemingen die in de eerste plaats een verantwoording af te leggen hebben naar hun aandeelhouders toe en niet naar Europa toe of nationale politici.

Als een land inderdaad eenvoudig kan besluiten van aan zijn aangegane verbintenissen inzake het terugbetaling van schulden niet meer te voldoen dan stelt er zich een groot probleem. Gelet ondernemingen verantwoording schuldig zijn naar hun aandeelhouders toe (op straffe van het instellen van een vennootschapsvordering naar de bestuurders toe) zullen banken evengoed de belangen van hun aandeelhouders dienen te respecteren.

Een van de gevolgen van het al te gemakkelijk 'in faling gaan van een land' zal zijn dat banken een kredietrisico zullen moeten analyseren van individuele staten/ontleners. Zo lijkt het mij maar meer dan normaal dat er geen kredieten meer kunnen gegeven worden aan landen met een kredietrisico, zoals landen die bijvoorbeeld de Europese voorwaarden inzake schuldgraad en begrotingstekort niet respecteren.

Van een betrokken land dat de Europese voorwaarden niet respecteert (en dit wordt zelfs bevestigd door de beslissing van Europa dat een Europees land die de vastgelegde schuldgraad overtreft binnenkort zal een dwangsom dienen te betalen) zullen uitstaande kredieten moeten teruggevorderd worden en er zullen zeker geen nieuwe kredieten meer kunnen verstrekt worden door de banken aan deze landen omdat een verhoogd kredietrisico ook een risico inhoudt dat de integrale schuld van deze landen niet meer zal terugbetaald worden.

De oplossing van het probleem voor Dexia en een serie andere Europese banken ligt dus NIET in het laten in faling gaan van enig Europees land en géénszins het aanvaarden dat aan verbintenissen (de uitstaande schulden) niet meer voldaan wordt. Het gevolg van dit laatste dient dan ook een kredietstop te zijn voor alle Europese landen die niet voldoen aan de voorwaarden van wat Europa zelf als normaal vindt inzake schuldgraad en begrotingstekort (en nogmaals, zelfs dwangsommen gaat voorzien voor het overtreden ervan).

Ofwel zal Europa en de individuele Europese landen voor hun verantwoordelijkheden inzake hun verbintenissen moeten gesteld worden ofwel zullen de bestuurders van de Europese banken voor hun verantwoordelijken dienen gesteld te worden voor het negeren van de belangen van de aandeelhouders van hun banken.
Laatst gewijzigd door gebruiker op 14 okt 2011 02:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#34 , 14 okt 2011 02:29

[dubbel gebruik]
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

jojan
Berichten: 739

#35 , 14 okt 2011 09:56

Een land kan NIET eenvoudig beslissen de schulden niet terug te betalen. Een land kan beslissen omdit niet te doen dat klopt. Maar het is niet zomaar een eenvoudige beslissing omdat de gevolgen voor dat land een katastrofe zijn. Het laatste land dat hiertoe overging was Argentinië (de tangocrisis). Dit leidde tot een stop van alle financiele handel met Argentinië waardoor er uiteindelijk werd besloten om over te gaan tot ruilhandel! Voor Griekenland zullen de gevolgen gelijkaardig zijn als zij zouden beslissen hun schuldeisers niet meer terug te betalen. De overheid zal lonen en uitkeringen niet meer kunnen betalen. De werkloosheid zal enorm toenemen. Export zal stil vallen, import zal onmogelijk worden.

Daarom wordt er verwacht dat Griekenland een soort collectieve schuldenregeling zal vragen aan de schuldeisers, waarbij een deel van de schulden/intresten niet zal betaald worden een deel wel.

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#36 , 14 okt 2011 11:04

Een land kan NIET eenvoudig beslissen de schulden niet terug te betalen. Een land kan beslissen omdit niet te doen dat klopt. Maar het is niet zomaar een eenvoudige beslissing omdat de gevolgen voor dat land een katastrofe zijn. Het laatste land dat hiertoe overging was Argentinië (de tangocrisis). Dit leidde tot een stop van alle financiele handel met Argentinië waardoor er uiteindelijk werd besloten om over te gaan tot ruilhandel! Voor Griekenland zullen de gevolgen gelijkaardig zijn als zij zouden beslissen hun schuldeisers niet meer terug te betalen. De overheid zal lonen en uitkeringen niet meer kunnen betalen. De werkloosheid zal enorm toenemen. Export zal stil vallen, import zal onmogelijk worden.

Daarom wordt er verwacht dat Griekenland een soort collectieve schuldenregeling zal vragen aan de schuldeisers, waarbij een deel van de schulden/intresten niet zal betaald worden een deel wel.
Inzake Griekenland worden zelfs niet de mogelijkheden gebruikt om een deel van hun staatsschuld te verminderen.

Griekenland heeft een enorme voorraad aan antieke en historische monumenten en voorwerpen. Met alle respect voor de internationale verdragen inzake deze historische schatten, lijkt het mij geen probleem dat het Acropolis en de musea 'verkocht' worden aan derde investeerders. Mét toezicht van door de staat aangestelde archeologen en dies meer meer ter controle dat alle stukken behouden blijven.

Ten andere, net zoals verkwisters, dient een land dat zelf zorgde voor een abnormale situatie, tegen zichzelf in bescherming genomen te worden (en dienen zeker hun burgers beschermd te worden tegen het verder foutief handelen van hun bestuurders/politici) Europa staat voor de rechten zonder discriminatie van haar Europese burgers, wel laat ze het dan ook bewijzen En in plaats van een Europees land zijn verbintenissen op een al te gemakkelijke wijze te laten ontlopen, stel die landen voor hun verantwoordelijkheid juist om te beletten dat het land en haar burgers verder benadeeld wordt Maw Europa zou Griekenland in dit geval onder curatele moeten nemen en zou moeten bestuderen wat en hoe er kan geprivatiseerd worden ten einde juist de situatie, die jij omschrijft, te vermijden
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

jojan
Berichten: 739

#37 , 14 okt 2011 12:44

Europa heeft niet de bevoegdheid om lidstaten onder curatele te plaatsen. Lidstaten hebben ook nog altijd de mogelijkheid om uit de unie te stappen. Ik begrijp dat u zou willen dat het dreigende bankroet van Griekenland (en daarna de volgende bankroeten van Spanje, Portugal, Italië en België) zou worden afgehandeld alsof een bedrijf failliet is gegaan, maar dat kan nu eenmaal niet. Deze problemen ga je echt niet oplossen door het Akropolis te verkopen aan een investeerder (als je er al een investeerder voor zou vinden).

(Hiermee wil niet zeggen dat ik het eens ben met zowel de huidige aanpak van het Griekse probleem als de nationalisering van Dexia, maar ik begrijp wel dat politieke beslissingen genomen worden om politieke redenen en dat die redenen niet noodzakelijk in het belang van de burgers worden genomen.)

Redrum
Berichten: 574

#38 , 14 okt 2011 13:32

Banken zijn ondernemingen die in de eerste plaats een verantwoording af te leggen hebben naar hun aandeelhouders toe en niet naar Europa toe of nationale politici.
Banken en andere ondernemingen zijn zoals een huis waarvan de aandeelhouders de eigenaar zijn. Het huis Dexia is mismeesterd en er is accuut instortingsgevaar met risico voor de inwoners, de buren en noem maar op. De staat/belastingbetaler beslist om in te grijpen en het huis te stutten en te stabiliseren. Leg mij nu eens uit waarom de aandeelhouder recht zou hebben op het geld dat de staat daarvoor gebruikt? Ze zouden beter nog een harder pak voor de broek krijgen, dat voor eens en altijd duidelijk is dat 'risico' betekent dat het ook mis kan gaan.

En de bankrun was al bezig. De staat kan natuurlijk langer wachten met ingrijpen, maar als er dan een echt faillissement volgt zal het kot ook te klein zijn.

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#39 , 14 okt 2011 21:10

Banken zijn ondernemingen die in de eerste plaats een verantwoording af te leggen hebben naar hun aandeelhouders toe en niet naar Europa toe of nationale politici.
Banken en andere ondernemingen zijn zoals een huis waarvan de aandeelhouders de eigenaar zijn. Het huis Dexia is mismeesterd en er is accuut instortingsgevaar met risico voor de inwoners, de buren en noem maar op. De staat/belastingbetaler beslist om in te grijpen en het huis te stutten en te stabiliseren. Leg mij nu eens uit waarom de aandeelhouder recht zou hebben op het geld dat de staat daarvoor gebruikt? Ze zouden beter nog een harder pak voor de broek krijgen, dat voor eens en altijd duidelijk is dat 'risico' betekent dat het ook mis kan gaan.

En de bankrun was al bezig. De staat kan natuurlijk langer wachten met ingrijpen, maar als er dan een echt faillissement volgt zal het kot ook te klein zijn.
Is er dan zelfs een onafhankelijke waardeschatting gebeurd van de Dexia bank aandelen?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#40 , 15 okt 2011 17:12

De personen die Arco coöperant werden die kregen dat voorgesteld als een belegging in Dexia bank.

Nu Dexia bank geen deel meer uitmaakt van de onderliggende portefeuille wordt toch het contract (de verbintenis) met de klanten verbroken?

Ik ga dan nog niet verder in op de verkoop van de Dexia bank aandelen aan een lagere prijs dan het eigen vermogen van de betrokken aandelen wat de mogelijkheid geeft tot het instellen van een vennootschapsvordering tov de raad van bestuur.

De heer Reynders, minister van financiën, verklaarde dat de aandeelhouders Arco zonder enig verlies voor de volgende periode van 18 maanden hun participatie in Arco kunnen verzilveren.

Het zou dan toch maar normaal zijn dat de mogelijkheid gegeven wordt aan de Arco coôperanten om uit hun belegging te stappen, zelfs al liep de 6-maanden periode dat je uit de CVBA kan stappen af op 30/09?

Het is ten andere wel opvallend dat de specifieke problemen met de Dexia vorderingen reeds maanden gekend zijn, er geen enkel nieuw element opdook de laatste 2 weken, maar dat er wel maar pas deze oplossing toegepast werd NA 30/09!

Er kan toch geen probleem zijn om alsnog de mogelijkheid te geven aan de ARCO coöperanten van uit te stappen tegen de nominale waarde van hun ARCO aandelen zoals deze blijkt uit hun portefeuille? Immers, er is toch een 'staatswaarborg'...
Persbericht van de ministerraad van 15 oktober 2011
FR | NL


Staatsgarantie cvba's

Staatsgarantie voor het kapitaal van erkende co�peratieve vennootschappen

De ministerraad beslist een garantie toe te kennen voor de bescherming van het kapitaal van de individuele coöperanten van de erkende coöperatieve vennootschappen ARCOPAR, ARCOFIN en ARCOPLUS cvba.

Het gaat om een gelijkwaardige bescherming als voor alternatieve spaarproducten zoals bankdeposito’s en de verzekeringen van tak 21.

Met de uitbreiding van de bescherming wil de ministerraad de omvang en de gevolgen van de huidige crisis op de financiële markten beperken en het vertrouwen in het Belgische financiële stelsel vrijwaren.
"de bescherming van het kapitaal van de individuele coöperanten van de erkende coöperatieve vennootschappen ARCOPAR, ARCOFIN en ARCOPLUS" : er wordt hier niet gesproken over de nominale waarde doch het kapitaal. Dat kapitaal lijkt mij de inlegsom en de jaarlijkse gecummuleerde toekenningen te zijn?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Redrum
Berichten: 574

#41 , 17 okt 2011 10:15

Is er dan zelfs een onafhankelijke waardeschatting gebeurd van de Dexia bank aandelen?
Gebeurt dat elke keer als iemand aandelen koopt of verkoopt?
Winst en verlies op de beurs zijn het gevolg van waardeschommelingen en die zijn eigen aan aandelen. Het probleem is nu net dat mensen consequent zeer fout (uiteraard meestal te hoog) gewaardeerde aandelen kopen. Waarom moeten ze daar schadeloos voor gesteld worden? Waarom zou nu plotseling de 'echte' bedrijfswaarde ipv de beursgenoteerde 'vermeende' waarde moeten gebruikt worden?

Het is zoals er nu wel vaker opgemerkt wordt: mensen willen enkel de goede kant, de winst, van het aandelensysteem, en dat zou dan liefst zo onbelast mogelijk moeten zijn, maar als de slechte kant opduikt, en er verlies is, moet plots de staat daar voor opdraaien.

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#42 , 17 okt 2011 11:11

Is er dan zelfs een onafhankelijke waardeschatting gebeurd van de Dexia bank aandelen?
Gebeurt dat elke keer als iemand aandelen koopt of verkoopt?
Winst en verlies op de beurs zijn het gevolg van waardeschommelingen en die zijn eigen aan aandelen. Het probleem is nu net dat mensen consequent zeer fout (uiteraard meestal te hoog) gewaardeerde aandelen kopen. Waarom moeten ze daar schadeloos voor gesteld worden? Waarom zou nu plotseling de 'echte' bedrijfswaarde ipv de beursgenoteerde 'vermeende' waarde moeten gebruikt worden?

Het is zoals er nu wel vaker opgemerkt wordt: mensen willen enkel de goede kant, de winst, van het aandelensysteem, en dat zou dan liefst zo onbelast mogelijk moeten zijn, maar als de slechte kant opduikt, en er verlies is, moet plots de staat daar voor opdraaien.
Je haalt hier wel het een en het ander dooreen!

Iemand die aandelen koopt, die koopt dat op 'de markt' (meestal de beurs). En daar wordt verondersteld dat de markt de waarde weerspiegelt van de waarde van een onderneming. Als na de afhandeling van de verkoop elementen zouden opduiken die zorgen voor een andere waarde (niet meegedeelde,doch gekende omstandigheden) en lagere waarde zorgen dan heeft de overnemen de mogelijkheid deze materie voor een rechtbank te brengen ten einde een schadevergoeding te bekomen.

Indien een bedrijf het hoofddeel van zijn activiteit 'verkoopt', dan is daar een beslissing voor nodig van de aandeelhouders (die beslissen bij meerderheid).

In de eerste plaats kan de minimum waarde afgeleid worden uit de jaarrekening van de overgelaten onderneming. Als een derde entiteit/persoon aandelen kan overnemen aan een waarde die lager ligt dan de waarde die blijkt uit de jaarrekening, dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel is hier sprake van bedrog waarbij die derde een abnormaal voordeel gegeven wordt, met als gevolg de benadeling van de eigen aandeelhouders, ofwel is er sprake van omstandigheden die niet gekend zijn. En dit laatste zorgt voor een handel met voorkennis, die bij mijn weten ook in België strafbaar is!

Dus de Belgische Staat is ofwel rechtstreeks mee verantwoordelijk (zij hebben 'de waarde' van 4 miljard voor hun deel bepaald) voor de benadeling van de aandeelhouders ofwel bestaan er elementen die niet gekend waren bij de gewone aandeelhouders en dan kan de raad van bestuur via een vennootschapsvordering voor haar handelen verantwoordelijk gesteld worden. In dit laatste geval dient dan ook een strafrechterlijk onderzoek te gebeuren naar het al dan niet kennen van deze elementen door de overnemer, de Belgische Staat (=de voorkennnis).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Redrum
Berichten: 574

#43 , 17 okt 2011 11:25

Indien een bedrijf het hoofddeel van zijn activiteit 'verkoopt', dan is daar een beslissing voor nodig van de aandeelhouders (die beslissen bij meerderheid).
Bij een overheidsinterventie, een geforceerde nationalisatie, gebeurt dit per definitie niet. De aandeelhouders zijn klaarblijkelijk niet in staat om correcte beslissingen te nemen, want anders was de overheidsinterventie niet nodig.

Je blijft foutief vinden dat de aandeelhouders door de staat benadeeld worden. Dat is niet zo. Ze hebben zichzelf benadeeld. De enige partij die ze eventueel mee verantwoordelijk kunnen stellen is hun raad van bestuur en executieven.

De staat voorkomt enkel een faillisement, wat trouwens voor de aandeelhouders nog een groter 'nadeel' zou betekenen. Om dat faillissement te voorkomen moeten ze handelen, en niet eerst toestemming gaan vragen of over de prijs onderhandelen. Dat zou gewoon te belachelijk voor woorden zijn.

Redrum
Berichten: 574

#44 , 17 okt 2011 11:27

Iemand die aandelen koopt, die koopt dat op 'de markt' (meestal de beurs). En daar wordt verondersteld dat de markt de waarde weerspiegelt van de waarde van een onderneming. Als na de afhandeling van de verkoop elementen zouden opduiken die zorgen voor een andere waarde (niet meegedeelde,doch gekende omstandigheden) en lagere waarde zorgen dan heeft de overnemen de mogelijkheid deze materie voor een rechtbank te brengen ten einde een schadevergoeding te bekomen.
Schadevergoeding van wie?

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#45 , 17 okt 2011 11:30

Banken zijn ondernemingen die in de eerste plaats een verantwoording af te leggen hebben naar hun aandeelhouders toe en niet naar Europa toe of nationale politici.
Banken en andere ondernemingen zijn zoals een huis waarvan de aandeelhouders de eigenaar zijn. Het huis Dexia is mismeesterd en er is accuut instortingsgevaar met risico voor de inwoners, de buren en noem maar op. De staat/belastingbetaler beslist om in te grijpen en het huis te stutten en te stabiliseren. Leg mij nu eens uit waarom de aandeelhouder recht zou hebben op het geld dat de staat daarvoor gebruikt? Ze zouden beter nog een harder pak voor de broek krijgen, dat voor eens en altijd duidelijk is dat 'risico' betekent dat het ook mis kan gaan.

En de bankrun was al bezig. De staat kan natuurlijk langer wachten met ingrijpen, maar als er dan een echt faillissement volgt zal het kot ook te klein zijn.
Waarom zijn de aandeelhouders (waarbij ik doel op de gewone beleggers, niet de ARCO groepering zelf, de gemeentelijke holding of de mutualiteiten van de CVP groep, samen met hun ACW en vakbond) verantwoordelijk voor beslissingen die genomen werden door een raad van bestuur?

Ten andere, als die leden van de raad van bestuur voor deze situatie zorgden in die mate dat de Belgische Staat de Dexia bank dient over te nemen, waarom blijven al deze leden dan gewoon zitten zonder de Belgische Staat optreedt? Het antwoord hierop is allicht gekend door de politieke link.

En waarom zou die bankrun een probleem geweest zijn? Een bank heeft steeds de mogelijkheid in dat geval van gelden op te nemen bij de Nationale Bank. En bijkomstig zijn spaarders wettelijk 'verzekerd' tegen verliezen door het bankgarantiefonds. Ok dit laatste mag dan voor het grootste deel een lege schelp zijn (louter het gevolg van evengoed hiervoor de integrale aansprakelijkheid van de Belgische regering), maar dit belet niet dat wettelijk alles geregeld is.

Het bestaan van wetten (zoals het Wetboek vennootschappen) zou er dienen voor te zorgen dat ondernemingen die ten gevolge van het handelen van hun raad van bestuur in de problemen komen dat die voor hun verantwoordelijkheid gesteld worden. Tot en met het wettelijk ontbinden van een betrokken onderneming.

Wat met Dexia gebeurde dat was een serie van onwettelijke handelingen (het showtoneel van de raad van bestuur van Dexia holding te laten 'beslissen' over de verkoop). En dat deze handelingen niet voor reden hadden het beschermen van tegoeden van private spaarders (immers toch 'gedekt' door de depositogarantie?) of van de gemeentelijke tegoeden (bedragen lager dan het financiëel verlies dat de gemeentelijke holding maakt door het 'verkopen' van Dexia bank en het niet doorstorten van de 'opbrengst' vanwege de koper, de Belgische Staat, aan de aandeelhouders van Dexia holding).

Er is een bijkomend element die alle handelingen in vraag stelt. Als er wel degelijk zo'n probleem was binnen Dexia holding die het normaal handelen van Dexia bank onmogelijk maakte, waarom wordt de benaming van Dexia bank dan niet verandert? Dit is toch de eerste handeling dat een bedrijf, en zéker een bank, verricht als er zich problemen voordeden waar hun naam in betrokken was?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Bank & Beurs”