#11 , 17 okt 2011 18:03
Met dat herschatten is juist de misere begonnen , Net zolas jij beweert dat een vastgoed berekend word bij de verdeling van de nalatenschap , zo beweerde de jurist dit ook.
Doordat hij de andere erfgenamen dit had wijsgemaakt waren deze natuurlijk niet meer te houden. Bij de bemiddeling vraag ik of hij (jurist)me een wet of dergelijke kan laten
zien waar vermeld staat dat de waarde van een vastgoed berekend word bij verdeling van nalatenschap,hij haalde één of ander notaris boek , en laat het me kijken , ik vroeg heb je geen burgelijk wetboek dan. Had hij niet , en beweerde dat dat zeker niet terug tevinden is in een burgelijk wetboek. Na aandringen ben ik zelf thuis het burgelijk wetboek gaan halen en liet dit lezen:
Artikel 922 BW anno 2007:
Om de inkorting te bepalen, vormt men een massa uit alle goederen die bij het overlijden van de schenker of erflater aanwezig waren. De goederen waarover hij bij schenking onder de levenden heeft beschikt, worden fictief daarbij gevoegd volgens hun staat ten tijde van de schenkingen en hun waarde ten tijde van het overlijden van de schenker. Over al die goederen berekent men, na aftrek van de schulden, het gedeelte waarover hij heeft mogen beschikken, met inachtneming van de hoedanigheid van de door hem achtergelaten erfgenamen.
Zoals je hier leest is het duidelijk bij overlijden van één van je ouders(1/2 dan wel)en bij overlijden van 2de ouder de andere helft, word de waarde bepaalt.
Zelfs de notaris heeft dit toe, ( hij praat niet over herschatting). Na het lezen van dit artikel werd de jurist heel wat vriendelijk tegenover mij.
Dan gaat de jurist 3 voorstellen berekenen, waaruit blijkt dat de andere erfgenamen minder gaan erven dan mijn afspraak die ik had van 20 000€ in te brengen.
Zoals je leest , eerst wilden ze hun recht , maar nu was mijn voorstel wel goed.Daarop werd de dading gemaakt.
Maar nu heb ik nog altijd geen antwoord op mijn vraag: Kan een notaris geen rekening houden met een dading?
Mag de notaris zomaar tot een verdeling overgaan zonder akkoord of tekenen hiervoor van alle erfgenamen?