ik wil het huis houden

fdc6506
Topic Starter

ik wil het huis houden

#1 , 16 okt 2011 23:39

mijn vrouw spreekt over scheiden, voor mij geen probleem maar ik zou wel in ons huis willen blijven (als ik het kan blijven betalen)
kan iemand mij vertellen of bij de beslissing over hoeveel ik haar moet uitkeren ook rekening gehouden wordt met de nog lopende lening?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 17 okt 2011 22:04

Indien geen huwelijkscontract, wordt alles gezien als gemeenschappelijk bezit.
Dus niet alleen het gene u beiden bezit, maar tevens wat anderen van jullie te goed hebben (lees: de schulden)

De huidige waarde van de woning zal geschat worden.
Van dit bedrag wordt eerst de lening vereffend.
Het rest bedrag wordt vervolgens door twee gedeeld.
U zal vervolgens deze fictieve helft aan haar dienen te betalen om haar uit te kopen.

Gewoonlijk worden ook de notariskosten en de registratie ten laste gelegd van de gemeenschap.
M.a.w. hier zullen beiden eveneens de helft van dienen te betalen.

Indien u uw vrouw kan uitkopen bedraagt de registratie slechts 1 procent.
Indien de woning openbaar dient verkocht te worden bedraagt de registratie 10 procent.
Met dwars te gaan liggen, zou uw vrouw zichzelf aldus voor [ (10 - 1) / 2 = ] 4,5 procent op de registratie in eigen vlees snijden ....
Tenzij zij u wenst uit te kopen natuurlijk.

Tracht daar dus op voorhand een minnelijke schikking in te treffen!
Indien deze ontbreekt kan uw vrouw voor de periode van de onmin een woonvergoeding eisen!
Handige documenten voor Personenrecht

fdc6506
Topic Starter

#3 , 18 okt 2011 22:53

bedankt voor de verduidelijking maar ik heb nog een vraag. Is mijn vrouw verplicht om onze lening verder te blijven afbetalen zolang we niet officieel gescheiden zijn of mag ze daarmee stoppen als ze het huis verlaat?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 18 okt 2011 23:38

De lening is een gemeenschappelijke schuld? dan dient de afbetaling door beiden te geschieden.

Voor de exclusieve bewoning door één van beiden, mag de andere partij een woonvergoeding vorderen.
De bewoner/bewoonster is in dat geval de huurwaarde verschuldigd aan de gemeenschap.
( De bewoning wordt daardoor opgevat als een huurovereenkomst, het verlaten van de woning dient aldus
tijdig gemeld te worden, als een vorm van opzeg-periode, zoniet
blijft de bewoningsvergoeding verschuldigd tot de vereffening en verdeling rond is)

Althans dat is wat ik ervan mocht begrijpen.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”