Moeder zet kind buiten

EvelienN
Topic Starter

Moeder zet kind buiten

#1 , 12 okt 2011 11:08

Kan een moeder haar meerderjarig kind (21j) buitenzetten, zonder enige reden? Ik weet dat dit hoogstwaarschijnlijk enkel via de vrederechter + deurwaarder kan, maar zullen deze dit toestaan wanneer er geen sprake is van een geldige reden. Hiermee bedoel ik dat er geen sprake is van schulden, geweld, ... De moeder wil gewoon niet meer financieel opdraaien voor haar zoon, omdat ze nu geen kindergeld en alimentatie ontvangt (hij is in september afgestudeerd).

Indien het tot een zaak voor de vrederechter komt, wie betaalt dan de kosten, en de kosten van de deurwaarder, moeder of kind?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 12 okt 2011 11:42

tja, de vraag is of het zover moet komen. Als de persoon meerderjarig is, zal hij/zij binnenkort toch wel een job kunnen zoeken/vinden of werkloosheidsuitkering krijgen.
Dan zou de persoon in kwestie aan zijn moeder kunnen voorstellen om kost en inwoon te betalen (in overeenstemming met zijn inkomsten, 1/3 van inkomsten is een goed voorstel). Ze heeft wel een punt dat hij voor zijn "verbruik" zelf kan beginnen instaan nu de studies afgerond zijn.
dus als hij zelf die stap onderneemt om bij te dragen, zou de soep wel moeten koelen zonder blazen.
Anderzijds misschien een moment voor hem om op eigen benen te gaan staan? Dat is wel duurder.
Voor zover ik weet, kost dit soort geschillen voor de vrederechter alleen een rrolrecht (50euro).
Met de kans dat de rechter zal voorstellen te kiezen: dat de zoon moet bijdragen in de leefkosten of dat hij kiest alleen te gaan wonen.

EvelienN
Topic Starter

#3 , 12 okt 2011 11:50

De zoon heeft intussen een job gevonden, begint volgende maandag met werk. Hij is ook volop bezig met een eigen woonst te zoeken, maar dat is niet op 1 2 3 gedaan he! Zij wil hem echter geen ruimte geven, en wil hem per se op het einde van de maand buiten. Bijdragen in kost en inwoon is voor haar geen optie.

Reclame

jojan

#4 , 12 okt 2011 12:29

Alleen een vrederechter kan iemand op zo'n korte termijn "buitenzetten". Normaal gezien zijn kosten voor de vrederechter kostenloos. Eventueel wel kosten voor een advocaat.

Een gerechtsdeurwaarder zal er voorlopig nog niet aan te pas komen. Indien dat wel nodig zal zijn zijn de kosten in eerste instantie door de moeder te betalen en zullen deze teruggevorderd worden van de zoon - (ik denk dat u doelt op een uit huiszetting van de zoon).

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2011 13:47

De zoon is (neem ik aan) op dat adres gedomicilieerd? In dat geval heeft hij het recht om er te wonen, en kan zijn moeder hem niet zomaar buiten zetten. Ze kan wel eisen dat hij huur betaald, aangezien het haar eigendom is, maar iemand die op een bepaald adres gedomicilieerd is buiten zetten, kan zomaar niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jojan

#6 , 12 okt 2011 13:49

Zelfs met dat eisen van huur, ben ik het (juridisch) niet eens.

Franciscus

#7 , 12 okt 2011 19:25

huur is contractueel .... en dan gelden alle regels van het huurrecht.
In elk geval als moeder zoon buiten wil is het zo wie zo via vrederechter er is GEEN andere mogelijkheid.
Dus zal niet op 123 gaan.
Moeder zal eerst aangetekend in gebreke moeten stellen en dan pas naar vrederechter. Als moeder niet eerst in gebreke stelt heeft ze problemen bij de vrederechter .... zeker als zoon met valabele argumenten afkomt. Woonst aan zoeken, wil mee betalen enz enz .

Boregard

#8 , 17 okt 2011 10:35

Zou het probleem niet dieper liggen?
Als de zoon buiten moet zelfs al is hij bereid huur te betalen, dan stel ik mij toch vragen bij de oorzaak van dit Moeten.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Gebruiker21

#9 , 17 okt 2011 13:03

Als de zoon buiten moet zelfs al is hij bereid huur te betalen, dan stel ik mij toch vragen bij de oorzaak van dit Moeten.
Tja, da's dan de sociale kant van de zaak. Daarvoor moet de topicstarter naar http://www.sociaalforum.be" onclick="window.open(this.href);return false; ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvelienN
Topic Starter

#10 , 18 okt 2011 21:00

De moeder heeft al jarenlange psychische problemen. Zij heeft bovendien 3 jaar geleden haar oudere zoon ook de deur gewezen. Ik vind uw insinuatie uitermate ongepast. Aan zo'n reacties heb ik geen behoefte.

Franciscus

#11 , 18 okt 2011 21:12

We krijgen dikwijls niet heel het verhaal te horen en dan is een juridisch advies dikwijls totaal naast de kwestie want de 'case' is niet dezelfde.
Dus niet direct daar iets achter zoeken.
Ook dat dossier kan meehelpen om de context tgo de vrederechter te duiden. Als het over hetzelfde vredegerecht gaat kent men reeks een stuk van het probleem.
Zijn er ooit gedwongen collocaties geweest?
Zijn er ooit tussenkomsten van politie geweest .... dat kan ook de zaak ondersteunen.
Alhoewel ik vermoed dat zoon daar niet langer dan noodzakelijk zal blijven wonen.

Terug naar “Archief”