eigen inbreng voor het huwelijk

home
Topic Starter

eigen inbreng voor het huwelijk

#1 , 18 okt 2011 09:46

ik zit momenteel in een scheiding en ons huis zal verkocht moeten worden.ik had voor ons huwelijk een som geld op mijn rekening staan dat voor de aankoop en renovatie is gebruikt .Let wel ,wij zijn pas gehuwd na het aankopen en renoveren van deze woning.Kan ik deze som geld terug opeisen want ik kan wel bewijzen(bankafschriften) dat deze is gebruikt voor de woning.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 18 okt 2011 15:58

Als u het 'eigen' van dit vermogen kan bewijzen, kan u het voorafgaandelijk aan de verdeling terugvorderen.
Indien u kan bewijzen dat het geld deels heeft gediend voor de renovatie, kan u tevens een herwaardering eisen van dit deel.
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#3 , 19 okt 2011 11:12

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd...telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten...Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen. De vergoedingen brengen van rechtswege interest op vanaf de dag van de ontbinding van het stelsel...”(Burgerlijk Wetboek).

‘ik had voor ons huwelijk een som geld op mijn rekening staan dat voor de aankoop en renovatie is gebruikt’

Het gemeenschappelijk vermogen heeft dus voordeel getrokken uit uw eigen goederen en is u daarvoor vergoeding verschuldigd
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

v950511

#4 , 14 nov 2011 09:40

wij (mijn ex en ik) hebben in mei 1996 een huis gekocht en daarvoor een hypotheeklening aangegaan. Wij hebben een gezamenlijke (dus op beide namen) spaarrekening geopend voor de storting van de leningspremies. In april 1997 zijn wij gehuwd zonder contract (dus wettelijk stelsel). In april 2001 wordt de echtscheiding aangevraagd, die in 2004 wordt uitgesproken (na een vechtprocedure door mijn ex). Momenteel loopt de procedure vereffening-verdeling (ook een gevechtsprocedure) bij de notaris, aangesteld door de rechtbank.
Bij de aankoop van het huis heb ik met eigen gelden van voor het huwelijk de kosten van de aankoop-verwerving (voorschot + notariskosten) betaald (bewijsstukken op papier). Eind 1998 heb ik de lening volledig afbetaald met eigen gelden van voor het huwelijk
Heb ik recht op een vergoeding = aan de kosten voor de aankoop + een herwaardering + intresten?
Heb ik recht op een vergoeding = aan het totaal bedrag betaald voor de rest van de lening + intresten?
De art.1434, 1435 en 1436 van B.W. werden door mijn raadsman gevoegd als nota bij de vereffening-verdeling.

lucgescheiden

#5 , 14 nov 2011 15:01

Mijn inziens hebt u recht op het eigen vermogen dat u inbracht en dat u kan aantonen.
Gezien uw inbreng niet heeft geleid tot een meerwaarde van het huis, enkel voor de betaling van de gemeenschappelijke schuld, zal er mijn inziens geen herwaardering aan de orde zijn.
Het bewezen eigen vermogen dat heden vastzit in de vereffening-verdeling, zal u van rechtswege intresten opbrengen vanaf het inzetten van de echtscheidingsprocedure, of vanaf een andere datum die door jullie beiden wordt overeengekomen.
Let wel op; wanneer u het exclusieve gebruik hebt van het huis, dan mag uw ex een woonvergoeding vorderen voor haar aandeel in het huis.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”