Beste en goedkoopste oplossing Registratierechten.

Martin B
Topic Starter

Beste en goedkoopste oplossing Registratierechten.

#1 , 17 okt 2011 13:18

Situatie: Moeder bezit een huis, ter waarde van een 340.000 euro.

Zij wil eventueel uit dit huis, en dan in een appartement gaan wonen, wat ik , als enig kind, dien aan te kopen voor haar. Waarde een 220.000.

Zij wil zekerheid dat ze in appartement mag blijven wonen, Ik zekerheid betreffende woonrechten in het huis.

Een schenking van het huis aan mij zal aan 3% kunnen? en dan bij de aankoop van het appartement koop ik bv de naakte eigendom en zij het vruchtgebruik?

Of kan het anders en beter?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 okt 2011 13:23

Een schenking van het huis aan mij zal aan 3% kunnen?
Helaas niet, dat is enkel voor schenking van geldsommen.
Vraag notaris wat goedkooptste is wat de rechten betreft: kopen of schenken van huis (meestal betaalt men minder rechten bij kopen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 17 okt 2011 19:03

Werkwijze :
huis verkopen. Moeder schenkt u voldoende geld via geregistreerde schenking aan 3 % , om de blote eigendom te kopen. Dat doe je terzelfdertijd dat moeder het vruchtgebruik aankoopt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Martin B
Topic Starter

#4 , 17 okt 2011 20:31

ik kan niet helemaal volgen Wanton?

Martin B
Topic Starter

#5 , 18 okt 2011 19:36

en als ik als 32 jarige het vruchtgebruik koop van mijn moeder, en zij het vruchtgebruik van het appartement? zeg dat we kunnen argumenteren dat de woning op 300k geschat wordt en voor het appartement een prijs geldt van 220k.

dan zou ik 300000*10%*64% = 19200 moeten betalen voor het vruchtgebruik van de woning?

de registratiekosten voor het appartement zijn dan 220000*10%*36%= 7920 voor mijn naakte eigendom? en 220000*10%*44%= 9860 euro voor het vruchtgebruik van mijn moeder?

-> in totaal een 36980 euro puur aan registratierechten?
hoe zit het met de rechten op de naakte eigendom van de woning op het moment dat mijn moeder zou overlijden? in hoeverre kan ik drastische investeringen die ik doe aan de woning beperken van succesierechten?

Martin B
Topic Starter

#6 , 18 okt 2011 19:47

Of hoe zit het als ik het huis huur van mijn moeder, in hoeverre kan ik zorgen dat door mij gedane investeringen minder worden verrekend bij de succesierechten? Een schuldbekentenis? Maar die gaat af van de roerende goederen, terwijl ik er de onroerende mee opwaardeer?

wanton

#7 , 19 okt 2011 12:00

ik kan niet helemaal volgen Wanton?
Uw moeder verkoopt het huis en jullie wensen , samen , een appartement te kopen. Om de blote eigendom te betalen , heb jij officieel geld nodig. Dit wordt u door uw moeder geschonken , via geregistreerde schenking aan 3 %. Uw moeder betaalt het vruchtgebruik. De registratierechten bedragen 10 % van 220.000 € of 22.000 €. Er gebeurt eventueel een verrekening met vroegere registratierechten of er is een vrijstelling.
Jij als blote eigenaar kan bepaalde kosten doen aan het appartement. Bij het overlijden van uw moeder bekom jij de volle eigendom van het appartement , maar dat kost u NIHIL. U moet geen successiereechten betalen.

Deze werkwijze is de gemakkelijkste en zeker de goedkoopste!. Vraag desnoods info bij een notaris.
Toet-anch-Amon

Martin B
Topic Starter

#8 , 20 okt 2011 10:02

dus woning die moeder verkoopt: zeg a 300000 euro dus 30000 registratierechten
schenkingsrechten op 250000 is dan ook nog eens 7500 euro
appartement kopen: 22000 registratierechten
en daarbovenop nog eens de kosten van vruchtgebruik.. dat telt wel heel aardig op dan...

wanton

#9 , 20 okt 2011 16:16

Als je een huis verkoopt , moet je als verkoper geen registratierechten betalen. Dus die 30.000 € is niet van toepassing.
De registratierechten van de aankoop appartement kunnen verminderd worden indien er vroeger al rechten betaald zijn geweest. Anders is er een vermindering.
Kosten van vruchtgebruik : die zijn er niet!

Als je daar niet mee om kunt , mag je deze verrichtingen niet gaan doen. Maar dan zul je heel wat meer successierechten moeten gaan betalen.
't Is het één of het ander. De procedure die is heb aangehaald , is de veiligste én goedkoopste!

Informeer u eens bij een notaris!!!!
Toet-anch-Amon

Lanox
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 okt 2011 16:37

Als ik de TS goed begrijp wil hij blijven wonen in het huis, en ziet hij zichzelf dus als de koper van het huis, met de daarbij horende registratierechten.

Martin B
Topic Starter

#11 , 20 okt 2011 20:31

Inderdaad Lanox,

Ik woon nu in een huurappartement, zou wel eventueel het huis van mijn moeder willen overnemen/ daar wonen.
Mijn moeder wilt wel naar een appartement gaan, wat ik dan in ruil voor het huis voor haar moet fiinancieren.

Was sit zo begrepen Wanton? , Afspraak is al met notaris gemaakt iig, maar wil me ook op voorhand al wat informeren. :)

wanton

#12 , 21 okt 2011 17:55

Had idd niet door dat u in het huis van moeder zou gaan wonen.
Vraag : hoe oud is moeder? heeft zij wat spaargelden?
Toet-anch-Amon

Martin B
Topic Starter

#13 , 02 nov 2011 10:56

Ze is rond de 60.
Er zijn wat spaargelden.

Martin B
Topic Starter

#14 , 02 apr 2012 18:59

Kick. e mama vraagt ondertussen een ietsje minder rechten. Ondertussen is er een geschikt appartement gevonden.
Best laat ik dat al op mijn naam zetten? Huis blijft op haar naam dan.
Aanpassingen die ik laat uitvoeren aan de wonign kan ik best schuldbekentenissen laten ondertekenen door mijn moeder? Niet dat ik meerwaarde creër en er bij een erfenis later nog eens succesierechten op ga betalen? :)

Zij wilt op papier hebben dat mocht er door een of andere reden het appartement niet meer afgelosd kunenn worden dat zij dan terug rechten heeft om in haar woning te trekken? Dat kan een onderhandse akte zijn? of?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”