successie vrijstelling geznswoning

frieda.M
Topic Starter

successie vrijstelling geznswoning

#1 , 23 okt 2011 21:01

Er is vrijstelling van successierechten op de gezinswoning voor de gehuwde en ook wettelijk samenwonende partner.
Dit telt geenszins voor een kind (ook al is het enig kind) dat altijd samengewoond heeft met één van haar ouders.

Is daar ergens een mouw aan te passen. Trouwen met een ouder zal wettelijk zeker niet mogen. Misschien wettelijk samenwonen, maar ik betwijfel of dit mogelijk is , maar ge weet nooit dat dit kan als er nergens iets daarvan in de wet staat (achterpoortje dus)Weet iemand iets

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 okt 2011 21:20

Zo naïef is Vadertje Staat nu ook weer niet dat hij dergelijke achterpoortjes zou toelaten...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 24 okt 2011 22:39

Men kan wettelijk samenwonen met één van de ouders, dat kan fiscaal zijn voordeel brengen. Maar in het decreet van vrijstelling successierechten voor de gezinswoning staat dat de vrijstelling niet geldt voor een bloedverwant in de rechte lijn van de erflater. Dus grootouders-ouders-kinderen-kleinkinderen die toch samenwonen met een overledene betalen de voorziene successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”