Hoe belastingen verdelen bij scheiding

PAPA EN ZOON
Topic Starter

Hoe belastingen verdelen bij scheiding

#1 , 25 okt 2011 14:36

Hoe moeten de belastingen verdeeld worden bij een scheiding , betreft hier aanslagjaar 2010 inkomsten 2009. In 2009 nog getrouwd half 2010 vraagt vrouw scheiding aan, getrouwd met gemeenschap van goederen, officeel gescheiden half 2011.
voorbeeld: man verdiende 30000 euro in 2009, vrouw 15000 euro in 2009 terug te krijgen bedrag van de staat Bedraagt 5000 euro, hoe moet dit verdeelt worden?
CARPE DIEM

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 okt 2011 18:44

Inkomsten 2009 , wanneer u nog getrouwd zijt het hele jaar ; belastingen ieder de helft. Zo simpel!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PAPA EN ZOON
Topic Starter

#3 , 25 okt 2011 18:54

Dat dachten wij ook, maar de belastingen hebben rekening gehouden met de inkomsten van ieder afzonderlijk en zo de belastingen verdeeld? 2/3 voor hem en 1/3 voor haar.
Kunnen we hier nog iets aan doen ?
CARPE DIEM

Reclame

roharro

#4 , 25 okt 2011 19:14

De fiscus zelf verdeelt niet. Dat moet u zelf doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 26 okt 2011 00:03

In 2009 was u nog getrouwd in gemeenschap. Alle inkomsten , rechtstreeks of onrechtstreeks , uit loon zijn gemeenschappelijk. Ieder heeft daarvan dan de helft. Volgens de berekening kan het aandeel van elk apart wel verschillend zijn. Maar wettelijk heeft ieder recht op de helft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PAPA EN ZOON
Topic Starter

#6 , 26 okt 2011 20:37

vandaag bij een boekhouder geweest, hij gaat de aangifte eens volledig uitpluizen, want volgens hem klopt er het een en ander niet. de verdeling moet volgens hem recht evenredig
CARPE DIEM

roharro

#7 , 26 okt 2011 20:50

vandaag bij een boekhouder geweest, hij gaat de aangifte eens volledig uitpluizen, want volgens hem klopt er het een en ander niet. de verdeling moet volgens hem recht evenredig
Dat kan enkel als er gehuwd was met kontrakt volledige scheiding van goederen.
NIET in dit geval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”