Tijdstip voor het berekenen van de waarde nalatenschap.

LUCWVL
Topic Starter

Tijdstip voor het berekenen van de waarde nalatenschap.

#1 , 29 okt 2011 11:59

Dag,
Ik wil graag het volgende te vraag stellen:
Er is een nalatenschap opengevallen van een tante (geen kinderen en geen reservataire erfgenamen en echtgenoot ook overleden).

Ik lees op verschillende plaatsen dat de waardebepaling van de nalatenschap dient weerhouden te worden op datum van voor drie jaar ten aanzien van datum overlijden, en dat op dat bedrag (waarde van de goederen die drie jaar geleden voorhanden waren) de successie berekend dient te worden, ongeacht of de gelden of goederen nog al dan niet aanwezig zijn op openvallen van de nalatenschap.

1. Is dat correct?
2. Gebeurt dat automatisch?
3. welke zijn de rechten van een erfgenaam, als blijkt dat het te verdelen bedrag merkelijk minder is dan de goederen die voorhanden waren op datum van drie jaar voor overlijden?
4. welke zijn de wetteksten (artikelnummer + wetboek) waar deze zaken geformuleerd staan?

Mocht iemand mij kunnen verder helpen, dan zou dat voor mij een grote hulp zijn.

hartelijk dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 29 okt 2011 13:51

De waardebepaling geschiedt op het ogenblik van overlijden, niet drie jaar daarvoor.
Schenkingen gedaan in de drie jaren voor het overlijden moeten in de aangifte vermeld worden.
Aangezien er hier geen reservataire erfgenamen zijn hebben ze geen enkel recht. De overledene was immers vrij te schenken aan wie hij wenste.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LUCWVL
Topic Starter

#3 , 29 okt 2011 14:07

dag roharro,
als ik het goed begrijp:
als er drie jaren geleden op de bankrekening 10.000 euro stond, (fictief voorbeeld), en op datum van overlijden staat er nog 100 euro op, is de waarde waarop de successie berekend wordt 100 euro?
en als die 9.900 euro weg is, dan kan speelt dat voor de fiscus geen enkele rol?
dus eigenlijk is die manier de gemakkelijke weg om successie te ontduiken?

Iets zegt mij, dat dit niet helemaal kan juist kan zijn, maar ik vind daar nergens geen enkele wettekst over terug.

Reclame

Lightning

#4 , 29 okt 2011 14:47

Als die 9.900 euro tijdens die 3 jaar opgeleefd is, speelt dat voor de fiscus inderdaad geen enkele rol. Als die 9.900 euro vlak voor het overlijden verdwenen is omdat de erfgenamen dachten op een gemakkelijke manier successierechten te ontduiken, heeft de fiscus uiteraard wel graag alsnog haar deel van de koek.
De fiscus heeft het recht het een en ander na te trekken bij vermoeden van fraude. Als het verdwijnen van die 9.900 dan niet kan verantwoord worden, bent u er aan voor de moeite.

wanton

#5 , 29 okt 2011 18:15

Eén en ander is afhankelijk van de oorsprong van die 10.000 €. Indien in de termijn van drie jaar voor het overlijden bepaalde gelden effectief zijn geïnd , worden die verondersteld aanwezig te zijn in de nalatenschap. Een vrij veel voorkomend geval is dit : de overledene heeft een OG verkocht 2 jaar voor het overlijden voor 150.000 €. Dit bedrag wordt verondersteld aanwezig te zijn in de nalatenschap. Indien dit niet zo is , kan men het weerleggen. Voorbeeld : belegd in obligaties ( die dan wel dienen aangegeven te worden) , kosten rusthuis betaald , geregistreerde schenkingen gedaan waarop de schenkingsrechten zijn betaald. Is dit allemaal niet van toepassing , vb. doordat het geld via handgift werd doorgegeven aan één nichtje , zal de Registratie toch successierechten aanrekenen aan de wettelijke erfgenamen, zonder dat deze iets erven.
Dit kan ook voorkomen als de overledene nog een levensverzekering heeft ontvangen of zelf een grote erfenis heeft gekregen.

Wet : zie wetb. Successierechten , art 7 en 108.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 29 okt 2011 18:25

Volledig akkoord met Wanton.

roharro

#7 , 29 okt 2011 20:54

Volledig akkoord met Wanton.
Ik ook.

roharro

#8 , 29 okt 2011 21:02

dag roharro,
als ik het goed begrijp:
als er drie jaren geleden op de bankrekening 10.000 euro stond, (fictief voorbeeld), en op datum van overlijden staat er nog 100 euro op, is de waarde waarop de successie berekend wordt 100 euro?
en als die 9.900 euro weg is, dan kan speelt dat voor de fiscus geen enkele rol?
dus eigenlijk is die manier de gemakkelijke weg om successie te ontduiken?

Iets zegt mij, dat dit niet helemaal kan juist kan zijn, maar ik vind daar nergens geen enkele wettekst over terug.
Dat heb ik ook NIET geantwoord!
Wel: De waardering van de erfenis gebeurt aan dagwaarde overlijden + verplichting ook alle schenkingen aan te geven die minder dan drie jaar voor overlijden zijn gebeurd.

LUCWVL
Topic Starter

#9 , 29 okt 2011 22:54

dag allemaal!
geen ruzie maken!
het leven is te kort daarvoor!

het belangrijkste is dat het opgeklaard is.

mag ik nog een vraag stellen, en dat is:
Waar kan ik die artikelen 7 & 108 lezen, want ik vind dat wetboek "Successierechten" nergens terug.
of als de artikelen in zijn geheel zouden kunnen gepost worden, zou ik al heel gelukkig zijn, en misschien is het ook nuttig voor andere forumbezoekers!

In ieder geval hartelijk dank voor de snelle opklaring van de vraag!
bedankt!

Lightning

#10 , 29 okt 2011 23:21

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

LUCWVL
Topic Starter

#11 , 10 nov 2011 15:38

bedankt lightning

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”