Conclusies neerleggen

Keh
Topic Starter

Conclusies neerleggen

#1 , 29 okt 2011 21:51

ik moet conclusies neerleggen in een rechtszaak, zijn er bepaalde regels hoe dit moet ? wat moet er precies instaan, buiten je verwering natuurlijk. Ik veronderstel dat deze heel gedetailleerd moeten zijn, is het gebruikelijk dat dit zo'n tien pagina's bevat, bewijsstukken niet meegerekend. in één A4-tje kan ik het onmogelijk samenvatten. Er is een agenda opgesteld, zoals ik begrepen heb moet de eerste conclusie naar de advocaat van de tegenpartij, die tegenconclusies geeft, waarop ik weer conclusies moet neerleggen. Deze laatste moet dan naar de griffie, 14 dagen voor de nieuwe zitting. graag wat info hoe dit precies in zijn werk gaat. Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 okt 2011 22:26

Elke conclusie wordt tegelijkertijd aan de advocaat van de tegenpartij toegezonden en ter griffie neergelegd (of naar de griffie verzonden). De data in de "agenda" gelden dus zowel voor het toezenden van de conclusie aan de advocaat van de tegenpartij als de neerlegging ervan ter griffie.

Ik vermoed dat je de verwerende partij bent. Samen met je conclusie moet je de stukken waarvan je gebruik wenst te maken aan de advocaat van de tegenpartij toezenden. Een inventaris van deze stukken moet aan je conclusie gehecht worden.

Bewijsstukken niet aan de conclusie vasthechten, maar afzonderlijk neerleggen. Dit moet niet samen met de conclusie maar uiterlijk 15 dagen voor de zitting.

In de conclusie schrijf je alles wat relevant is. Op het ogenblik dat de rechter zijn vonnis maakt heeft hij (meestal) enkel de conclusies en de stukken van partijen. Wat er allemaal op de zitting gezegd is kan hij al vergeten zijn, reken er niet op dat hij dat allemaal onthouden heeft.

Het is gebruikelijk om op het einde van de conclusie na "Om deze redenen", alles wat je vraagt (de vorderingen) duidelijk te formuleren.

De rechter moet enkel je laatste conclusie lezen. Al je argumentatie moet dus in de laatste conclusie staan.

Conclusie moet ondertekend zijn.

Keh
Topic Starter

#3 , 29 okt 2011 22:52

dus beide conclusies moeten naar de griffie ? ik dacht enkel de laatste,
Ik moet de eerste conclusie dus 'bijwerken' met nieuwe argumenten, moet ik bij die nieuwe verwijzen naar de conclusie van de tegenpartij ?

ik veronderstel dat het vermelden van eiser en verweerder niet voldoende is, welke referentie of dossiernummer moet ik opgeven ?

Reclame

scorpioen

#4 , 30 okt 2011 00:44

dus beide conclusies moeten naar de griffie ? ja

moet ik bij die nieuwe verwijzen naar de conclusie van de tegenpartij ? neen. Je moet in principe al je argumenten al in je eerste conclusie zetten. De volgende conclusie is bedoeld als een antwoord op de conclusie van de tegenpartij, maar je moet dus je vorige argumenten wel hernemen, de rechter moet maar één conclusie lezen, de laatste. Je mag echter de tegenpartij niet verrassen door in de laatste conclusie met nieuwe zaken af te komen als de tegenpartij daarop niet meer kan antwoorden en je dit al in je eerste conclusie kon vertellen

welke referentie of dossiernummer moet ik opgeven : het rolnummer van de zaak. Als je dat niet meer zou hebben, bel dan even naar de griffie.

ganapathi tantra

#5 , 30 okt 2011 08:41

dan stel ik me toch wel de vraag waarom men dan overloos tijd zit te verspillen om naar een rechtbank te gaan.
als blijkt dat "vergeten" meer de regel is dan uitzondering en alles op basis van documenten wordt beslecht waar
zit het nut dan nog. Sommige advocaten zijn van oordeel dat het belangrijk is dat je op een zitting verschijnt om
je betrokkenheid of verantwoordelijkheid te tonen. Maar als dat van één kant moet komen en dat gene wat de
mogelijks te veroordelen partij komt te zeggen toch in de vergetelheid raakt klopt het evenwicht toch niet zo.
En ik denk dat dit opnieuw een hekelpunt is waarbij juistitie niet nadenkt of het niet vat dat mensen blijven herhalen
dat justitie toch niet echt naar hen luistert.
Ik dekn dat zelfs heel wat mensen niet eens weten dat vele beslissingen worden overgelaten aan de griffier en niet
aan een rechter.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Keh
Topic Starter

#6 , 30 okt 2011 10:23

maar stel dat in de tegenconclusie van de eiser nieuwe dingen naar voorkomen die nog niet eerder aan bod zijn gekomen, en die ik weerleg, dan moet ik dat laatste wel 'toevoegen' aan de eerste conclusie, met verwijzing naar de tegenconclusie, zonder aan de inhoud van de eerste conclusie iets te wijzigen? Wat is anders het nut van een tegenconclusie en de syntheseconclusie, toch dat je de tegenargumenten weerlegt ?

scorpioen

#7 , 30 okt 2011 12:48

@ ganapathi tantra
Men kan zich - in burgerlijke zaken - zeker vragen stellen bij het nut van de pleidooien. Er bestaan m.i. betere methodes zoals: de rechter leest het volledig dossier met de stukken, als alles klaar en duidelijk is maakt hij zijn vonnis, als hij dat nuttig oordeelt roept hij partijen of de advocaten op om opheldering te geven.

De praktijk leert dat advocaten nogal houden aan de pleidooien.

Ik heb niet willen zeggen dat de aanwezigheid van partijen nutteloos is. In tegenstelling met wat gedurende (soms lange) pleidooien door advocaten verteld wordt zal de rechter hetgeen de partij zelf verteld heeft vaak wel onthouden. U moet mijn antwoord zien binnen het onderwerp: dat ging over conclusies. Je moet je argumenten - datgene waarvan je wil dat de rechter er rekening mee houdt bij het maken van zijn vonnis - op papier zetten, zodat hij dit kan nalezen. Een rechter is ook maar een mens zodat je niet kan verwachten dat hij alles wat op een zitting gezegd wordt een week (soms nog langer) later nog weet op het ogenblik dat hij zijn vonnis maakt. Niet elk vonnis kan onmiddellijk na de zitting gemaakt worden. Ondertussen zijn er weer andere zittingen met weer andere zaken geweest ...

Dat beslissingen overgelaten worden aan de griffier betwist ik ten stelligste. Geen enkel zichzelf respecterend rechter doet dat.

scorpioen

#8 , 30 okt 2011 12:53

maar stel dat in de tegenconclusie van de eiser nieuwe dingen naar voorkomen die nog niet eerder aan bod zijn gekomen, en die ik weerleg, dan moet ik dat laatste wel 'toevoegen' aan de eerste conclusie, met verwijzing naar de tegenconclusie, zonder aan de inhoud van de eerste conclusie iets te wijzigen? Wat is anders het nut van een tegenconclusie en de syntheseconclusie, toch dat je de tegenargumenten weerlegt ?
Uiteraard moet u daarop antwoorden. Daarvoor moet u niet naar die conclusie van de tegenpartij verwijzen. Als u dat nuttig vindt mag u dat doen. U bent niet verplicht dit aan uw eerste conclusie "toe te voegen", zonder die eerste conclusie te wijzigen. In een goede syntheseconclusie zal dit antwoord op een argument van de tegenpartij verwerkt worden op de plaats waar dit in de opbouw van de conclusie het meest logische is.

U mag zelfs argumenten die u in een eerste conclusie ontwikkeld hebt, maar die zonder voorwerp geworden zijn gelet op de conclusie van de tegenpartij, in de syntheseconclusie weglaten.

Keh
Topic Starter

#9 , 30 okt 2011 14:13

ok, dus ik mag wel nieuwe argumenten toevoegen als deze het antwoord zijn op de tegenconclusie, geen andere. En vorige argumenten mogen weggelaten worden als blijkt dat door de tegenconclusie je argument niet meer kan aangehaald worden. Zal dat weglaten van eerdere argumenten dan niet tegen je gebruikt worden ? zijnde eerst zeg je dit en nu ineens niet meer, ... de rechter leest enkel de laatste conclusie maar de eiser kan het aanhalen in zijn voordeel misschien ?
Gezien in de dagvaarding gevraagd werd mij te veroordelen in de kosten van het geding, inbegrepen RPV, moet ik dan bij OM DEZE REDENEN vragen eiser deze kosten te laten dragen gezien hij de gerechtelijke stappen zette (in geval ik gelijk krijg natuurlijk) of gebeurt dit automatisch.

Terug naar “Archief”