Onder Belgische sociale zekerheid?

Cleo
Topic Starter

Onder Belgische sociale zekerheid?

#1 , 31 okt 2011 15:06

Hoi,

Stel dat een Oost-Europese firma in België rioleringswerken wilt uitvoeren en daarvoor Oost-Europese werknemers wilt inschakelen, dan worden zij beschouwd als gedetacheerde werknemers en vallen ze niet onder de Belgische sociale zekerheid, klopt?

Maar wat nu als die firma een filiaal opent in België en diezelfde Oost-Europese medewerkers aan het Belgisch filiaal verbindt? Vallen ze dan wel onder de sociale zekerheid in België? Wordt dat filiaal dan nog als buitenlandse werkgever beschouwd?

Het is om te weten of er voor die werknemers nu een Dimona of Limosa aangifte moet gebeuren.

alvast bedankt voor jullie antwoord.

groeten
Cleo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 okt 2011 15:47

A) klopt, tenzij ze enkel in België werkzaam is afaik
B) dan is dat filiaal enkel in België werkzaam en vallen ze volledig onder Belgische reglementering.

(van die reglementering ken ik maar de basis, dus sta me toe dat ik dit onder zwaar voorbehoud hier schrijf)

Cleo
Topic Starter

#3 , 02 nov 2011 15:55

Hartelijk bedankt voor het antwoord!
Ik heb het ondertussen nog verder opgezocht op de site van de FOD en het wanneer ze werken voor het Belgisch filiaal vallen ze inderdaad onder de Belgische sociale zekerheid.

groeten,
Cleo

Reclame

Terug naar “Andere”