Testament

HD
Topic Starter

Testament

#1 , 18 apr 2007 21:12

volgende situatie ;
Ons moeder is overleden , zij was gescheiden van vader .
We zijn met vier kinderen .
Onlangs kreeg ik bericht van de notaris dat mijn moeder een testament heeft laten opstellen enkele jaren terug .
In dit testament staat dat er twee kinderen de volledige erfenis zouden krijgen .
Met de volgende woorden : Ik Legateerd mijn ganse nalatenschap , niets uitgezonderd noch vooorbehouden aan ( naam van de twee kinderen )
elk voor de onverdeelde helft .
Is mijn bezorgdheid terecht ?
Kan dit ?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 apr 2007 10:20

Dit testament voldoet niet aan de wettelijke voorschriften. Indien uw moeder vier kinderen heeft , moet zij 3/4 van haar erfenis gelijk verdelen tussen al haar kinderen, ongeacht uit hoeveel relaties die komen. Dus U heeft zeker recht op 3/16 van haar erfenis.
Nu is het aan de interpretatie van de rechter hoe het resterende vierde deel gezien wordt. Indien het testament in zijn geheel wordt verworpen , wordt dat part ook door de vier kinderen verdeeld. Wordt er rekening gehouden met de 'wens' van moeder om twee kinderen te bevoordelen , krijgen die elk de helft van dat laatste deel , zodat die beide 5/16 ontvangen.
Vermits de tussenkomst van een notaris aangewezen is , moet die de normale procedure volgen.U moet in geen geval akkoord gaan met dit testament. Als reservatair erfgenaam heeft U recht op uw wettelijk deel.
Groeten.

wolf2

#3 , 22 apr 2007 15:32

Dergelijk testament is volgens mij wel degelijk geheel wettig. De erfgenamen die zich benadeeld voelen, KUNNEN de inkorting vragen van het deel dat die 2 kinderen krijgen (en dus zo hun wettelijke reserve opeisen). Ze hoeven dat echter niet te doen. Er komt volgens mij geen rechter aan te pas als de 2 wel genoemde kinderen die inkorting spontaan uitvoeren na verzoek.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”