Vanaf wanneer mag ik tijdskrediet aanvragen?

wereldreizigster
Topic Starter

Vanaf wanneer mag ik tijdskrediet aanvragen?

#1 , 17 apr 2007 16:20

Volgend jaar wil ik met mijn vriend een jaar gaan reizen. Om wat extra reisbudget te hebben wil ik proberen om tijdskrediet aan te vragen.
Nu moet je voor tijdskrediet 12 maanden voor je werkgever gewerkt hebben. Mag ik dan al na 9 maanden werken mijn tijdskrediet aanvraag doen zodanig dat ze na 12 maanden direct kan ingaan?
Bijkomend probleem: ik heb geen vast contract, wel maandcontracten. Is gewoon 12 maanden werken voor dezelfde werkgever voldoende of moet dit met vast contract zijn?
Ik weet dat ik sowieso op de goodwill van mijn werkgever moet hopen om dit gedaan te krijgen... ik kan maar proberen... anders wordt het een jaar reizen zonder inkomen. :roll:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 18 apr 2007 01:26

Hallo,

Voorwaarde

De werknemer moet in de 15 maanden voorafgaande aan de aanvraag minstens 12 maanden in dienst zijn bij de werkgever en dit in een jobtime van minimum 3/4 in geval van halftijds tijdskrediet. In geval van vermindering met 1/5 moet de werknemer minimum 5 jaar in dienst zijn en voltijds gewerkt hebben gedurende de laatste 12 maanden.
Duur: het recht op tijdskrediet bedraagt in principe 1 jaar voor een ganse loopbaan, tenzij in CAO anders bepaald: het recht kan dan maximum tot 5 jaar verlengd worden.

Procedure

De aanvraag moet gebeuren 3 maanden op voorhand, tenzij anders afgesproken met de werkgever. De aanvraag gebeurt schriftelijk: aangetekend schrijven of schrijven/overhandigen aan werkgever met handtekening voor ontvangst op kopie.

Er dient duidelijk vermeld te worden over welk soort tijdskrediet de aanvraag gaat.

Vormen van tijdskrediet:

? volledige schorsing/onderbreking van prestaties: het betreft hier dus een volledige onderbreking van de arbeidsprestaties. De duur varieert van 3 maanden min tot 1 jaar max (indien CAO verlenging mogelijk tot 5 jaar).
De onderbrekingsvergoedingen bedragen: 394,59? indien <5> 5 jaar anci?nniteit
? vermindering tot halftijdse betrekking: het betreft een vermindering van de arbeidsprestaties tot 50%. De duur varieert van 3 maanden tot 1 jaar (indien CAO verlenging tot max 5 jaar).
De vergoedingen bedragen 197,29? indien <5jaar> 5jaar anci?nniteit
? vermindering van de arbeidsprestaties met 1/5: het betreft hier een vermindering ? rato van 1 dag per week of 2 halve dagen per week. De duur varieert van min 6 maanden tot max 5 jaar.
De vergoedingen bedragen 129,92? en 167,66? voor alleenwonenden met of zonder kinderlast.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Lex

#3 , 23 apr 2007 10:49

Onder voorwaarden kan je ook 'vrijstelling' bekomen bij de RVA. In dat geval ontvang je 10 euro per werkloosheidsdag.

Reclame

wereldreizigster
Topic Starter

#4 , 23 mei 2007 13:24

waar vind ik de voorwaarden voor deze 'vrijstelling'?

Lex

#5 , 24 mei 2007 14:54

www.rva.be >Dokumentatie>Wegwijs>Kunt u van bepaalde verplichtingen vrijgesteld worden?

Terug naar “Andere”