Ouderschapsverlof en educatief verlof overbruggingsploegen?

schumpi
Topic Starter

Ouderschapsverlof en educatief verlof overbruggingsploegen?

#1 , 05 nov 2011 19:34

Beste,

Graag had ik eens geweten of ze je recht op (3 maanden) ouderschapsverlof kunnen weigeren omdat je in een overbruggingsploeg werkt (dus werken op zaterdag en zondag + brug-en feestdagen)?
En kunnen ze educatief verlof weigeren in zo'n systeem? Neem nu bv dat de opleiding niet op een zaterdag valt, maar gewoon tijdens een doordeweekse dag?

Bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 nov 2011 20:03

ouderschapsverlof kan niet geweigerd, wel uitgesteld worden in bepaalde gevallen (maximaal 6 maand).

Qua educatief verlof hangt het af o.a. hoe lang je al werkt, of je voltijds werkt, ...

http://www.werk.belgie.be/WorkArea/Down ... px?id=3812" onclick="window.open(this.href);return false;

schumpi
Topic Starter

#3 , 11 dec 2011 14:25

Gisteren zopas gehoord dat de eerste aanvraag voor ouderschapsverlof zou geweigerd worden!!
Ouderschapsverlof willen ze niet toelaten bij ons als je werkt in een overbruggingsploeg (weekendwerk)
Kunnen ze dit zomaar?

Edit: Ondertussen kunnen we ouderschapsverlof nemen.
Simpel, want het is een recht.
Laatst gewijzigd door schumpi op 03 mei 2012 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 dec 2011 13:45

Om ouderschapsverlof te weigeren moet er een héél gegronde reden zijn. Als jij de reden die de werkgever aanhaalt niet gegrond vindt, kan je dit aanvechten. Indien je een half jaartje kan wachten, kan je zonder de reden aan te vechten alsnog ouderschapsverlof krijgen (dus met 6 maanden uitstel), want dan mogen ze het je sowieso niet meer weigeren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”