Beste allemaal,
Kan u mij helpen met volgende vragen:
Ik heb 2 kindjes met mijn ex-vriend (3 & 6 jaar). Sinds 2 jaar zijn we uit elkaar.
Origineel werd er afgesproken dat de kindjes 75% bij mij zouden zijn en 25% bij hem.
Ik heb sinds enkele maanden nieuw werk waar ik aanzienlijk meer mee verdien en dus ook de gezinssituatie mee kan verbeteren. Echter moet ik maandag van 14u-22u werken en kan de kindjes dus niet van school halen of ze daarna opvangen. Momenteel heb ik een oplossing maar die is slechts tijdelijk. Ik had aan mijn ex-vriend gevraag of hij 1 maandag op 2 de kindjes kan bijhouden maar dat wil hij principieel niet aangezien we bovenstaande regeling hebben van in het begin.
1) Kan ik hem via juridische weg verplichten om zich te schikken naar een nieuwe regeling?
Op financiël vlak hebben we geen echte overeenkomst gemaakt. Wij betalen geen alimentatie aan elkaar. Ik ontvang wel het volledige kindergeld en betaal daarmee de kosten van de school. Toen we uit elkaar gingen had hij een hoger loon als ik maar sinds mijn nieuwe werk is de situatie omgekeerd.
2) Indien ik een juridische procedure zou starten, is er dan een kans dat ik aan hem alimentatie moet betalen?
3) Is het mogelijk dat hij ook alimentatie kan vragen voor de voorbije 2 jaar alhoewel dat hij gedurende 1,5 jaar meer verdiende als ik (dus dat de berekning op onze huidige lonen zou gemaakt worden)
4) Indien dat niet zo is, zou ik aan hem alimentatie kunnen vragen voor het voorbije jaar?
Alvast dank voor uw antwoord!