hoge prijs

willy3
Topic Starter

hoge prijs

#1 , 06 nov 2011 08:52

Hallo ,
Waar kan ik een klacht indienen tegen volgens mij te hoge prijzen voor bepaalde producten.
Ik beschrijf kort mijn reden tot ongenoegen en verbazing.
Op 20/10/11 koop ik in een filiaal van Delhaize op Meulestede een blik Tar Cornedbeef 340g. en betaal daar € 4.50 voor
Op 22/10/11 koop ik dat zelfde product zelfde merk en gewicht en daar betaal ik € 2,45 voor.
Ik kan nu wel begrijpen dat de prijzen afhankelijk kunnen zijn van bepaalde factoren maar 100%
verschil op een dergelijk klein bedrag vind ik er toch over te meer daar het geen luxe artikel is maar het wel over voeding gaat die toch wel een zekere bescherming bied voor de consument.
Op 13/10/11 heb ik dit via mail gemeld aan het hoofdkantoor van Delhaize , tot op vandaag heb ik daar echten nog geen reactie op gekregen (of ben ik te vlug).
Kijk wie kan mij daar bij helpen te veel is te veel hé.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2011 09:22

In de groot warenhuizen word de prijszetting ook bepaald door de concurrentie uit de streek, bij colruyt Gent zal een fles water goedkoper zijn dan in de colruyt Knokke.

In Belgie zijn de meeste gangbare produkten de prijzen vrij, een café baas mag 1.5€ vragen voor de koffie en zijn buur 3€ voor een koffie daar is niks mis mee, zelfs dokters en tandartsen hebben niet noodzakelijk de zelfde prijs.
Vb. een pakje maizena gewone kost in de Delhaize 1.20€ elders kost dit 0.60€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro

#3 , 06 nov 2011 20:38

Vertikale prijsbinding is verboden in België. Daarom kunnen de prijzen variëren in de tijd en tussen concurrenten onderling.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 08 nov 2011 10:52

Delhaize is daarenboven ook gekend voor zijn vrij hoge prijzen. Als je dan inderdaad datzelfde blik koopt als het "in rode prijs" staat in Colruyt, kan je dergelijke verschillen hebben. Ik begrijp de topic starter zijn punt niet echt. Koop dan voortaan enkel in Colruyt, daar krijg je het verschil terugbetaald in zo'n geval. (zonder reclame te willen maken, hoor ;) )
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

willy3
Topic Starter

#5 , 09 nov 2011 21:01

Hoi
Voor mij is het er om te doen dat het prijs verschil zo hoog is, een veschil van 90% op een product van €2,50 wie word hier rijk van en op kosten van de gebruiker.
Waar men nu juist gaat winkelen doet er eigenlijk niet toe men gaat dikwijls om bepaalde redenen naar een buurtwinkel bv. bereikbaarheid,geen wagen,de gezondheid en doe zo maar verder.
Het is dan wel de kleine man uit de sociale buurt of wijk die in dergelijke winkels moet gaan kopen en dus maar meer moet betalen.
vandaar mijn vraag kan ik en zo ja waar kan ik dat aanklagen.
mvg

Willy

roharro

#6 , 09 nov 2011 21:03

Zoals werd uiteengezet valt er -juridisch- niets aan te klagen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Veebee

#7 , 10 nov 2011 08:14

En off-topic, maar namen/merken mogen hier niet genoemd worden ;)

Gebruiker21

#8 , 10 nov 2011 09:28

Als je een dvd in de grabbelbakken van de "mediaketen met rode kleur" haalt, en je vergelijkt de prijs van die DVD met de prijs die je ervoor betaalt in de Franse media winkelketen met oranje/bruin vierkant in het logo en vooral gekend voor de boeken, zal je mogelijk ook het dubbel betalen daar. Wie denk je daarvoor aan te klagen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra

#9 , 10 nov 2011 10:02

mezelf natuurlijk Tom omdat ik geen goede keus maak.

anderzijds: iets is maar zo duur als datgene wat je er wil voor betalen cfr nen bak bier van de paterkes op kapoezizo
iedereen is vrij om zijn vel zo duur mogelijk te verkopen (dat is nu éénmaal de tijdsgeest van hebberigheid)
als men bvb om gezondheidsredenen geen voordelige kopen kan doen dan zitten we daar nu éénmaal aanvast.
Wil je dat aanklagen dan zal je niet alleen de handelaar moeten aankijken maar bijvoorbeeld ook het ontbreken van
een ondersteunende struktuur die sociale outcasts helpt bvb ocmw die groep-saankopen doet en naar huis brengt.
ik vind het ook vervelend dat mijn moeder dubbel zo duur bronwater moet aankopen omdat ze het goedkopere gewoon
weg niet getilt krijgt. Niet in de winkel en ook niet thuis. En ja vraag maar eens hulp en ja je kan ook kraantjeswater
drinken. Ik gebruik het gewoon als voorbeeld dus laten we de oogkleppen effe afzetten.
In ieder geval is het mijn mening dat we ons leven veel duurder betalen door de vele monopolies, consolidaties en andere
grootmachten op de markten van grondstof a tot en met afgewerkt product Z. Monopolies zoals Electroebel, consolidaties zoals
Cola lola en grootmachten zoals Oenilever.

Klagen kan je altijd bij ofwel Testaankoop ofwel de Economische inspectie. Maar ik vermoed dat ze uw klacht niet au serieux gaan
nemen. Niet omdat hij niet ernstig zou zijn maar eerder dat ze hun schouders zullen optrekken en net zoals u zullen zeggen. Tja wat
moeten we er dan aan doen. En aan de ene kant begrijp ik je wel hoor. Er is zoiets als een toelating die te krijgen is van de Economische inspectie om een bepaalde prijsstijging door te voeren. Anderzijds is de prijs van een brood vast bepaald en opgelegt. Waarom zou dit dan niet kunnen voor een blik tomaten. Omgekeerd is ook waar. Alles vrij van prijzen. Maar gezien er toch geen echte concurrentie meer is twijfel ik eraan of de liberale markt echt nog functioneert zoals het hoort. Te weinig bedrijven krijgen namelijk teveel macht op één markt of product en daar wringt het schoentje.
Soms is er wel een hoopvol lichtje. Zoals de weigering van een bepaalde Nederlandse winkelketen van voeding om nog langer de zwarte zoete frisdrank te verkopen omdat ze opnieuw in de tang werden genomen door die fabrikant van die frisdrank om de prijzen de hoogte in te duwen. dan maar liever niet uw product in de rekken stelde de grootkruidenier. Maar of dit echt onbaatzuchtig was en alleen ten voordele van hun klant is ook een andere vraag.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

jojan

#10 , 10 nov 2011 10:53

De broodprijs werd vrijgemaakt vanaf 1 juli 2004.

ganapathi tantra

#11 , 10 nov 2011 15:53

oké weer bijgeleerd :oops:
mea culpa
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Archief”