dagvaarding zonder af te weten factuur?

debbie24
Topic Starter

dagvaarding zonder af te weten factuur?

#1 , 10 nov 2011 18:40

Hallo iedereen

Graag wat raad indien mogelijk.
In 2007 had ik een heel hoge jaarafrekening electriciteit (2900euro), heb nooit begrepen hoe het kwam dat ik dat jaar zoveel had verbruikt trouwens. Nu, ik kon dat bedrag niet in één keer betalen dus heb ik gebeld met leverancier om afbetalingsplan te vragen. Hun antwoord was neen! Daarop volgde een brief van een gerechtsdeurwaarder en bij die kon ik wel een afbetalingsplan krijgen. Heb 1500euro in één keer betaald en de rest maandelijks mooi afgelost zoals afgesproken. Na dit voorval kreeg ik 3maand later opnieuw een slotafrekening (760euro) want ze wilden niet meer leveren bij mij, dus moest afgesloten worden (opnieuw super hoge rekening!). Heb leverancier dan een brief geschreven of het mogelijk was iemand langs te sturen om te komen kijken of ik met een lek ofzo zat... niets gehoord, niemand gezien. Verschillende keren gebeld, werd gewoon afgescheept.
Dan maar factuur betalen dacht ik maar omdat het weer om zo'n hoog bedrag ging schreef ik leverancier aan om te vragen of ik deze factuur bij de andere schuld (gerechtdeurwaarder) kon laten opnemen om zo alles bij hem af te betalen. Heb daar ook nooit reactie op gehad maar ging ervan uit dat het wel zo zou gaan. 5maand later ben ik verhuisd (nieuw adres doorgegeven aan gerechtsdeurwaarder waar ik afbetaalde).

Wist toen nog niet dat één bedrijf verschillende gerechtsdeurwaarders mag/kan gebruiken! Dat weet ik sinds kort...

4jaar na datum krijg ik een dagvaarding in de bus. Onmiddellijk dacht ik van dit is een vergissing ik heb alles al afbetaald. Niet dus!
Die factuur stond blijkbaar nog altijd open, en zat bij een ander gerechtsdeurwaarderkantoor. Ze hadden mij in 2010 (3jaar na datum!) een aanmaning gestuurd op mijn oud adres, die heb ik natuurlijk nooit ontvangen. Heb de situatie uitgelegd en gevraag om de zaak van de rol te halen om zo al die kosten niet te moeten betalen en gevraagd om een afbetalingsplan. Ze willen er mij geen geven, ik moet dit verzoek maar doen aan de vrederechter.
Maar als ik nu alles uitreken kom ik op 1500euro dat dit grapje mij zal kosten, terwijl ik nooit van kwade wil ben geweest! Vind dit zo misleidend!!
Ze vragen 440eur rechtspleging vergoeding, is dit bedrag normaal? Zal ik dit van de rechter ook moeten betalen?
Kan het zomaar dat mijn toenmalige leverancier 2verschillende gerechtsdeurwaarders inschakelde terwijl ik had gevraagd om die schuld bij de ene te steken? Echt balen momenteel!
Zitting is volgende week, beetje info zou ik op prijs stellen!

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 nov 2011 19:00

Aangezien er een bedrag voor rechtsplegingsvergoeding werd vastgesteld vermoed ik dat u reeds door een Rechtbank bent veroordeeld.
U hebt in dat geval 2 mogelijkheden:

- ofwel in beroep gaan voor een hogere Rechtbank (als de termijn niet is verstreken)
- ofwel betalen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

debbie24
Topic Starter

#3 , 10 nov 2011 19:04

Neen nog niet veroordeeld.
Er staat: Gedaagde tevens te veroordelen tot betaling van alle kosten van het geding met inbegrip van de rechtsplegingsvergoeding overeenkomstig art 1022 Ger w, heden begroot op 440euro.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2011 20:04

Als dat ergens staat is er toch een vonnis en ben je toch veroordeeld geworden of heb ik het mis?

debbie24
Topic Starter

#5 , 10 nov 2011 20:09

Ik ben helemaal nog niet veroordeeld hoor. Ik wist zelfs niet van het bestaan af van deze zaak!
In de dagvaarding staat die ene zin... er is nog geen vonnis, de zaak komt op 16/11 voor het vredegerecht.
Is dit dan niet normaal?

roharro

#6 , 10 nov 2011 20:20

U zal dan geen andere keuze hebben dan volgende week naar het vredegerecht te gaan en daar uw uitleg te doen.
Vermoedelijk zal de vrederechter een afbetalingsplan opleggen.

debbie24
Topic Starter

#7 , 10 nov 2011 20:54

Ik zal sowieso naar de zitting gaan. Daar kan ik niet van uit. Ik betwist ook de openstaande factuur niet, ik had er gewoon geen weet van.
En dat is nu net mijn vraag... ik begrijp niet goed hoe één firma voor één klantenrekening twee verschillende deurwaarders inschakelt, dat vind ik misleidend!
Bij die firma moeten ze toch op de hoogte zijn geweest dat ik correct afbetaalde bij deurwaarder 1 voor factuur 1?
Deurwaarder 1 heeft mij een maand na ingebrekestelling leverancier gecontacteerd. Deurwaarder 2 heeft daar 3jaar mee gewacht... Waarom??
Nog een geluk dat ik al mijn papieren jaren spaar, want ging anders totaal niet meer weten waarover dit ging!

Kan iemand me uitleg geven over arrondissement met deurwaarders? Had mijn leverancier niet de vrije keuze ofzo?

roharro

#8 , 10 nov 2011 21:09

Het is niet deurwaarder 2 die 3 jaar heeft gewacht....het is de electriciteitsleverancier die drie jaar heeft gewacht om deze zaak bij het gerecht aanhangig te maken. Deurwaarder 2 is slechts de boodschapper die u komt meedelen dat u wordt gedagvaard.
Het gaat immers om twee verschillende zaken. De eerste was gewoon een inning via afbetalingsplan.
Nu gaat het om een andere rekening, blijkbaar een eindafrekening bij overgang naar andere leverancier. En was de electriciteitsleverancier niet meer bereid een bijkomend afbetalingsplan te aanvaarden.

Het zijn bijgevolg twee van elkaar losstaande zaken.

Terug naar “Archief”