Opzegging aan overleden huiseigenaar

Doctorandus
Topic Starter

Opzegging aan overleden huiseigenaar

#1 , 15 nov 2011 12:05

Beste(n)

Ik had een vraag ivm opzegging van mijn huurovereenkomst.
Sinds afgelopen lente is de huiseigenares, met wie ik de huurovereenkomst had sinds 01/09/2004, jammer genoeg overleden nadat zij enkele maanden voordien opgenomen was wegens een val. Sinds die val betaal ik huishuur aan een voorlopig bewindvoerder (aangesteld door het vredegerecht) doch deze zegt dat opzeg niet bij hem dient te gebeuren gelet hij tgv het overlijden geen bewindvoerder meer zou zijn ...

De overeenkomst had een termijn van 3, 6, 9 jaren.

Ik heb nog nooit officiëel enige gegevens of dergelijke van familieleden/erfgenamen gekregen - ik tast hieromtrent in het duister.
De huisbazin had een inwonende vriend doch deze schijnt sinds haar valpartij naar een rusthuis overgebracht te zijn.

Vraag 1: betreft de opzegtermijn hier drie maanden?
Vraag 2: gelet ik totaal geen gegevens van de erfgenamen, is het voldoende dat ik de opzegging aangetekend opstuur naar het adres van wijlen de huiseigenares of hoe gaat dit in zijn werk in deze specifieke kwestie? Ik wil terzake graag als een 'goede huisvader' handelen zodat mij achteraf niets verweten kan worden.

MVg
Laatst gewijzigd door Doctorandus op 15 nov 2011 12:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Doctorandus
Topic Starter

#2 , 15 nov 2011 12:10

Inlichting: het terugkrijgen van een huurwaarborg is hier niet van toepassing gelet destijds in het huurcontract overeengekomen werd dat deze niet diende betaald te worden - er is tevens geen plaatsbeschrijving opgesteld

eylis

#3 , 15 nov 2011 12:23

Je zegt je huurovereenkomst (volgens de regels van de huurwetgeving) gewoon per AS op, in een brief gericht aan de eigenares, op haar adres. Je hebt immers een huurovereenkomst met die persoon en niet met iemand anders.
Vermits ook nog andere briefwisseling na haar dood naar haar gestuurd kan worden (bijvoorbeeld ziekenhuis, belastingen etc...) kan je je vooropzeg dus gerust per AS aan haar richten.
Het is aan de nagestaanden om die briefwisseling dan verder op te volgen. Ik denk niet dat jij verplicht bent te weten te komen wie dat zijn. als zij niet de moeite doen contact op te nemen met jou, denk ik dat je perfct in orde bent als je je AS naar je huiseigenares stuurt.
Als het huurcontract geregistreerd is, geloof ik dat de opzegtermijn 6 maanden is.
Als het niet geregistreerd is, kan je dat meteen (vanaf de volgende maand)

Reclame

Doctorandus
Topic Starter

#4 , 15 nov 2011 12:37

Dank voor uw antwoord.

Ik ben nu aan het nagaan of het huurcontract nadien eventueel nog geregistreerd is geworden, zodat ik daar zekerheid over heb.

Moest het niet geregistreerd zijn (wat ik vermoed), dien ik maar een opzegperiode van 1 maand te rekenen als ik het goed begrijp? Ook al staat in het huurcontract een opzegperiode van 3 maanden vermeld?

Mvg

Vandebos

#5 , 15 nov 2011 13:10

1) de opzeg van een huurder van een negenjarig contract bedraagt steeds drie maanden die beginnen te lopen op de eerste van de maand volgend op de kennisgeving. (bij niet registratie kan u in theorie het pand onmiddellijk verlaten hoewel vaak een hoffelijkerwijze een korte opzeg van een paar weken wordt gegeven.)

2) u kent de naam en het adres van de voorlopige bewindvoerder, het is aan hem dat u de opzeg dient te laten geworden, hij is immers mandataris van alle goederen en bezittingen (inclusief overeenkomsten met derden) van de overledene.

Doctorandus
Topic Starter

#6 , 15 nov 2011 14:07

Eveneens dank voor uw antwoord.

Ondertussen heb ik via de bewindvoerder (ex- bewindvoerder gelet het overlijden van de huiseigenares) vernomen dat nu alles in handen is van een notaris die door de nabestaanden zelf werd aangesteld. Ik heb met deze zijn secretaresse gebeld en de zaak uitgelegd; ze gaat hem raadplegen en terugbellen zodat ik weet aan wie ik de opzegbrief moet richten (mogelijk aan notaris zelf).

Inzake de opzegtermijn wachten we nog even het antwoord van de geraadpleegde dienst af, en in geval van niet-registratie zullen we een termijn van wellicht twee maanden nemen wat billijk lijkt; anders wordt het drie maanden indien wel geregistreerd.

Nogmaals dank voor de antwoorden :-)

Terug naar “Archief”