Hallo allemaal,
In mei dit jaar heb ik een huisje gekocht in zeer slechte staat, dit diende volledig gerenoveerd te worden alsook was dit onbewoonbaar verklaard.
Ondertussen ben ik met de renovatiewerken gestart en heb in tussentijd toch al heel wat werk gedaan gekregen.
Daar ik ook de raamopeningen in de voorgevel wilde aanpassen heb ik daarvoor een vergunning aangevraagd voor werken van geringe omvang. Nadat dat deze vergunning geweigerd werd, ben ik een woordje uitleg gaan vragen op de bouwdienst van de gemeente.
Daar kreeg ik te horen dat er geen vergunningen zouden verleend worden tot de onbewoonbaarheid is opgeheven.
Tot op dat moment had ik altijd aangenomen dat dit pand onbewoonbaar was verklaard door de staat van de woning zelf (geen water, elektriciteit of verwarming, enz).
De mensen op de bouwdienst vertelden me toen dat dit huis in 2003 (stond toen al bijna 10jaar leeg) onbewoonbaar was verklaard door de slechte staat van de fundering met verzakkingen tot gevolg. Ook van het verslag van die ingenieur, die dat toen heeft onderzocht, heb ik kopies meegekregen
Dus nu moeten plots de funderingen volledig hersteld worden voor ik verder kan doen. Buiten veel tijd brengt dit ook een zeer grote onverwachte kost met zich mee.
Mijn vraag is nu de volgende.
Had niemand (notaris, gemeente, immo ..) me op de hoogte moeten brengen van de exacte reden waarom dit onbewoonbaar was verklaard?
In de akte staat wel dat het huis op bevel van de burgemeester in 2003 onbewoonbaar is verklaard, maar zondere verdere toelichting.
Is er dan geen sprake van nalatigheid door notaris/gemeente? Want als ik had geweten dat ook de fundering vernieuwd moest worden, had ik het huis niet gekocht.