Arbeidsrechtbank bevoegd ivm terugvordering ?

philb
Topic Starter

Re: Arbeidsrechtbank bevoegd ivm terugvordering ?

#16 , 15 nov 2011 14:22

Vanaf sept 2006 ben ik compleet arbeidsongeschikt. Alle periode zijn aansluitend, zonder "werkperiodes" én erkend als gevolg van mijn AO ... en dan plots is het geen AO meer, maar ziekte

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
philb
Topic Starter

#17 , 15 nov 2011 14:24

Men erkende wel dat ik niet meer in staat ben om te werken, vandaar dat ik omwille van mijn handicap op ziektepensioen ben gezet
Laatst gewijzigd door philb op 15 nov 2011 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#18 , 15 nov 2011 14:30

Wie is het proces begonnen en welke vordering werd ingesteld?

Reclame

JPV

#19 , 15 nov 2011 14:31

Ik heb te weinig ervaring met Medex om over dat stuk van de procedure concreet te kunnen oordelen. Dus sta me toe voor de ret je te verwijuzen naar je vakbond :). Maar sowieso is de arbeidsrechtbank bevoegd!

philb
Topic Starter

#20 , 15 nov 2011 14:36

Nadat ik de brief ivm de terugvordering heb ontvangen heb ik met het Min van Onderwijs gebeld. Ze zeiden me dat ze verplicht zijn Medex te volgen en dat ik dat enkel kan ongedaan maken via de Arbeidsrechtbank.
Dat heb ik dus gedaan - maar daar weet de rechter niet of hij bevoegd is en nu is de zaak al 3 keer uitgesteld.
Vanaf sept 2006 tot augustus 2008 is het erkend als AO, vanaf 1 sept 2008 is het plots ziekte. Hoewel het gaat om dezelfde handicap, dezelfde pijn, ... logica ?

philb
Topic Starter

#21 , 15 nov 2011 14:59

Alvast dank JPV - ik blijf verder zoeken

JPV

#22 , 15 nov 2011 20:09

Vanaf sept 2006 tot augustus 2008 is het erkend als AO, vanaf 1 sept 2008 is het plots ziekte. Hoewel het gaat om dezelfde handicap, dezelfde pijn, ... logica ?
dat kan perfect: als iemand bvb reeds rugpatient is en plots een klap op zijn rug krijgt, kan hij een ernstige handicap oplopen die echter niks te maken heeft met de klap die hij gekregen heeft (in de veronderstelling dat hij ooit toch die handicap opgelopen zou hebben, die klap versnelde gewoon een intern procces). Dan is de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van het arbeidsongeval beperkt tot een bepaalde periode (afhankelijk van de ziekte).

jefke007

#23 , 15 nov 2011 20:34

Als er rechter zelf al de vraag stelt of hij zich al dan niet bevoegd mag verklaren ? Mogelijk doelt hij op een mogelijk vaste benoeming en dan is het niet arbeidsrechtbank maar Raad van State.
Ooit heeft er zo een een 8 jaar durende betwisting geweest welke rechtbank bevoegd was over een werknemer van de Antwerpse Waterwerken : arbeidsrechtbank of Raad van State ( is administratief rechtscollege, geen rechtbank ).
Als de rechter geen overtuigend antwoord krijgt, zal hij zich onbevoegd verklaren en de zaak afwijzen.
Een simpel antwoord zal er in deze materie niet bestaan vrees ik, of anders is het een heel moeilijke rechter.

JPV

#24 , 15 nov 2011 20:41

Hij/zij is niet vastbenoemd, maar een interim. Dan is het al wat "gemakkelijker"

philb
Topic Starter

#25 , 16 nov 2011 09:42

Op het ogenblik van het ongeval en van de operatie was ik interim. Ben pas later benoemd.

Ik ben 2 keer naar expert gestuurd met hele dossier ... en 2 keer concludeerde de expert dat de oorzaak lag in dat ongeval. Dit werd aanvaard.

Ik vrees dat het een moeilijke rechter is :(
In het dossier zitten schriftelijke bewijzen dat die periode oorspronkelijk erkend was als AO en dat 2 jaar nadien er een "correctie" is uitgevoerd en dat die periode is omgezet in "ziekte" - waardoor ik nu met die terugvordering zit.
Mag logisch redeneren niet meer ?
Laatst gewijzigd door philb op 16 nov 2011 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

philb
Topic Starter

#26 , 16 nov 2011 09:46

Op het ministerie zegt men "arbeidsrechtbank".
Mijn advocaat zegt "arbeidsrechtbank"
De dienst juridische bijstand van mijn stad zegt "arbeidsrechtbank"

De rechter zegt "ik weet het niet"

jefke007

#27 , 16 nov 2011 18:50

Toch niet met terugwerkende kracht vastbenoemd ? ook over de interimperiode vastbenoemd ?

Enkel wat de rechter beslist telt : niet wat de stad, advocaat enz vertelt.

De rechter zal hoe dan ook ooit eens een beslissing moeten nemen : ofwel zich onbevoegd verklaren of niet. Dan kan je altijd nog in beroep gaan. Plezant is natuurlijk anders

j.demoor

#28 , 17 nov 2011 10:25

‘en ben nu met pensioen wegens ziekte‘ waaruit ik afleid dat u statutair ambtenaar bent.

“Art.108.De rijksambtenaar kan, onder door Ons te stellen voorwaarden, zonder opzegging in disponibiliteit worden gesteld : 2° wegens ziekte of gebrekkigheid waaruit geen definitieve dienstongeschiktheid ontstaat, maar die aanleiding geeft tot langere afwezigheid dan het verlof wegens ziekte of gebrekkigheid...Art.112...§ 3.- Verliest ambtshalve en zonder vooropzeg de hoedanigheid van ambtenaar, de ambtenaar : 4° van wie de medische ongeschiktheid behoorlijk werd vastgesteld“ (2 oktober 1937 Statuut Rijkspersoneel = http://www.fedweb.belgium.be/nl/binarie ... 0-9641.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

Voor de ambtenaren die geen RIJKSambtenaar zijn bestaan gelijkaardige statuten.

Geschillen over de overgang van in disponibiliteitstelling wegens ziekte naar medische ongeschiktheid of omgekeerd vallen onder de bevoegdheid van de Raad van State.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

philb
Topic Starter

#29 , 17 nov 2011 12:20

Dank aan iedereen voor de input.

de periode van het ongeval was ik interim, toen het dossier werd geconsolideerd waren we enkele jaren verder en was ik ondertussen vastbenoemd (niet met terugwerkende kracht).

ik ga zeker die informatie ivm de Raad van State doornemen

jefke007

#30 , 17 nov 2011 18:10

Eigenlijk zou je advocaat dat ook MOETEN weten dat die mogelijkheid van de Raad van State bestaat.

In casu twijfelt de rechter er blijkbaar zelf aan, en laat hij het door u of uw raadsman/vrouw uitpuzzelen

Terug naar “Andere”