successie levensverzekering

johangel
Topic Starter

successie levensverzekering

#1 , 15 nov 2011 19:56

Ongetrouwde nonkel heeft een levensverzekering met als begunstigde bij overlijden zijn zus, mijn moeder.
Enkele jaren geleden is moeder overleden, en onlangs zag ik in de paperassen van mijn nonkel dat er recentelijk een clausule werd opgenomen in de verzekeringspolis die als begunstigde de 4 kinderen (vermeld met namen in de clausule, en waarvan ik er 1 ben) van zijn overleden zuster (vermeld met naam in de clausule) aanduidt.
Is dit op gebied van successierechten een goede werkwijze, of zijn er betere?
Johan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 nov 2011 20:18

De begunstigden van een levensverzekering worden met naam aangeduid en erven ten persoonlijken titel. Er is geen automatische plaatsvervanging. Indien de begunstigde overleden is komt het bedrag van de verzekering gewoon bij de nalatenschap en wordt mee verdeeld tussen alle erfgenamen. Door jullie , de kinderen van zijn zus , nominatim aan te duiden , erven jullie alleszins dat bedrag al , met uitsluiting van eventuele andere erfgenamen. Ja , het is dus een goede oplossing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”