Mag je colleges opnemen zonder toelating?

athw
Topic Starter

Mag je colleges opnemen zonder toelating?

#1 , 16 nov 2011 15:55

Goeiedag, ik studeer rechten en vind het soms lastig om non-stop nota's te nemen, wanneer ik liever zou luisteren en later alles verwerken. Ik heb nu een digitaal dictafoontje gekocht om er audio-opnames mee te maken. Ik zou er echter liever gewoon meteen gebruik van maken zonder eerst toelating te vragen aan de prof, en zo te riskeren dat ik het voor niks gekocht heb.

Mijn vraag is nu:
- is dit onwettig?
- maken profs (denkt u) hier doorgaans een probleem van?

Indien beide vragen postief beantwoord worden, zal ik maar het zekere voor het onzekere nemen en gewoon eerst toelating vragen.
Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 nov 2011 16:02

Een gesprek mag opgenomen worden als 1 van de deelnemers er toelating voorgeeft. Probleem is hier of er wel sprake is van een gesprek, en u een deelnemer bent.

WP002

#3 , 16 nov 2011 18:13

Of het wettig is weet ik niet, maar ik heb er als docent geen probleem mee. Even melden wat u gaat doen is wel beleefd.

Reclame

float

#4 , 18 nov 2011 19:05

Dit is niet onwettig. Elke communicatie waar u aan deelneemt mag u opnemen, daarvoor is van niemand toelating nodig.
Profs maken daar geen probleem van.

bartvdv

#5 , 18 nov 2011 19:40

Maar valt een college daar ook onder? Je kan toch veronderstellen dat er auteursrechten rusten op wat de prof. zegt en/of het materiaal dat er ter beschikking wordt gesteld? Ik zie het een beetje als een optreden van een 'artiest'; die vindt het ook niet leuk als er opnames zonder toestemming worden gemaakt? Het is niet echt een gesprek. Misschien ver gezocht, maar toch.

float

#6 , 18 nov 2011 22:49

Art. 314bis Sw laat de interpretatie toe dat ook colleges een opname zijn van privécommunicatie.
Art. 22, § 1, 3° Auteurswet:
"Wanneer het werk op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, kan de auteur zich niet verzetten tegen de kosteloze privé-uitvoering in familiekring of in het kader van schoolactiviteiten."
Op het eerste zicht is er dus geen probleem (als dergelijke opnames al onder het auteursrecht vallen).

WP002

#7 , 18 nov 2011 23:00

Maar valt een college daar ook onder? Je kan toch veronderstellen dat er auteursrechten rusten op wat de prof. zegt en/of het materiaal dat er ter beschikking wordt gesteld? Ik zie het een beetje als een optreden van een 'artiest'; die vindt het ook niet leuk als er opnames zonder toestemming worden gemaakt? Het is niet echt een gesprek. Misschien ver gezocht, maar toch.
Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn cursussen klakkeloos gekopieerd werden door iemand van een concurrerende instelling. Voor de rest wordt in ons 'milieu' vaak gewoon citaatrecht gebruikt: d.w.z. niemand maakt er een probleem van zo lang je eerlijk je bronnen vermeldt.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”