Niet naleven EOT mbt kledij / kosten kids

lucgescheiden

Re: Niet naleven EOT mbt kledij / kosten kids

#16 , 16 nov 2011 19:34

Hendrik,

Wat je schrijft komt me allemaal zeer vertrouwd over, alsof ik hetzelf schreef...
zelf stel ik me wel de vraag of dat 'loslaten', er niet net voor zorgt dat: het begrip papa bij kinderen vervaagt.

Een voortdurende tweestrijd waarbij je; enerzijds tot een leefbare situatie dient te komen, maar
anderzijds de strijd voor je ouderschap niet uit handen mag geven., net om te voorkomen dat het begrip papa komt te vervagen.

Maar swat, het is hier konijn die de vragen stelde, niet ik.
Ik denk dat het inderdaad goed is om het spel van kosten mee te spelen, zolang je zelf nog kan bepalen wat door de beugel kan en wat niet.
Op die manier zal je door de rechtbank ook niet te snel worden afgeschoten, vermits je voor de regeling omtrent de courante kosten je medewerking kan betonen.
Maar het blijft steeds een 2-centje op zijn kant ...

Langs de andere kant heb je de bi-locatie-wet, die; mits naleving door de rechters, ons mogelijk een uitweg biedt uit het jachtgebied...
Iets wat ik meen te moeten verdedigen, al was het alleen maar voor alle ouders die na ons komen.

P.S. pruimen zijn ook niet dadelijk mijn meug!
Handige documenten voor Personenrecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moraelin

#17 , 17 nov 2011 10:23

Ik heb exact dezelfde situatie, nl. ex die weigert zelfs 1 extra onderbroek mee te geven (zelfs wanneer mijn zoon 14 dagen of langer bij mij verlbijft) en mijn zoon enkel met kapotte schoenen bij mij komt.
Wij hebben dan idd ook maar met veel liefde trouwens zelf kleren, schoenen, jas,... gekocht. Een meevaller is dat de ex ook haar eigen ouders buitengesloten heeft en die mensen mij nu ook kleren geven voor mijn zoon.
Ik heb dit doorgegeven aan mijn advocate (rechtszaak is nog lopende) en zij zal dit vermelden in conclusie maar ze zei er onmiddellijk bij dat dit 1 van de oudste pesterijen is die er bestaan in echtscheidingen en dat dit pas zal stoppen als de tegenpartij het beu is want zoiets is echt HEEL moeilijke te controleren en af te dwingen. Wat niet wegneemt dat het niet correct is maar indien mogelijk zou ik wel hendrik's advies volgen. Enkel hiervoor een rechtszaak aanspannen is het echt niet waard, geloof me. Heb je reeds een zaak lopende dan kun je het er wel aantoevoegen maar ik denk dat dit tussen de rest zal verdwijnen.

suc6

Konijntje32
Topic Starter

#18 , 17 nov 2011 22:25

Eerst en vooral, dank voor jullie raad en de discussie.

Toch wil ik enkele zaken duidelijker uitleggen. Bij ons is het de week-week-afspraak (50-50). Ik moet niks van allimentatie betalen. In het EOT werd afgesproken dat zij het kindergeld kreeg op voorwaarde dat zij voor alle kledij ging kijken. Voor de rest zijn alle speciale kosten :2 zoals opbetaling bij logo, kine, dokter, ziekenhuis e.d. De schoolkosten zoals aankoop pennen, boekentas, kaftpapier is ook voor de moeder. Volgens de notaris krijgt ze dan zelfs verhoging van kindergeld die maand. De andere schoolkosten (maximumfactuur) zijn elk de helft. Maaltijden en opvang, elk zijn deel, dus niet elk de helft. Gelukkig wil de school dit berekenen (heb ze al meermaals bedankt).

Het bedrag dat ik haar moest betalen heb ik ondertussen betaalt. Dit omdat ik daar geen voet heb om op te staan want het staat zwart op wit op het EOT en ze dreigde al met intresten en dergelijke. De notaris beloofde dat hij een brief ging opstellen waarin haar verzocht werd om de kledij in orde te brengen. Controle hierop is evenwel moeilijk, was zijn uitleg, wat ik begrijp. Hij raadde me ook aan dat kindergeld te laten voor wat het is en zelf in kledij te voorzien (wat ik eigenlijk al enkele maanden doe en hiervan de bonnetjes bijhou als bewijs) De vraag van mij tot communicatie en oplossend denken met hulp van de notaris als bemiddelaar werd door haar afgeschoten. Ze heeft die man gewoon laten weten niet te willen samen zitten aan tafel. Mooi bewijs van weigering tot communicatie zou ik zo zeggen :-)

Verder heeft zij laten weten dat ze naar een andere notaris is geweest. Deze heeft gezegd dat ze per seizoen slechts 1 kledijsetje voor bij ons moet voorzien. Langs de ene kant is dit een zege want dan kwijgen we toch iets. Langs de andere kant is dit te weinig natuurlijk... Ik begrijp trouwens niet dat ze naar een andere notaris stapt want die heeft daar toch niet veel in te zeggen? Jammer dat ik niet weet wie het is want misschien wil hij mij ook wel horen en wil hij dan ook communicatie tussen beide partijen... Kan ik trouwens niet telkens bij een extra kost waarin ik de helft moet betalen een deel van dat geld achterhouden ter compensatie van de kledij die ik betaal?

Om ook nog even te reageren op dat loslaten:

Ik heb het hele gedoe (ex is mij gaan bedriegen met vent van mijn zus, beiden gescheiden nu en exen wonen samen...) eigenlijk al een tijdje achter me gelaten. Ik ben verder met mijn leven, heb nieuwe hele lieve, begripvolle en steunende vriendin. Vroeger liet ik me echt nog opjagen en gek maken door al de problemen en discussies. Nu hebben we het er amper nog over en lachen we het vaak weg. We laten het dus gaan. Maar ik denk dat dit net olie op het vuur bij de ex is. Bij het begin van de scheiding heeft ze me duidelijk gemaakt dat ze het mij heel lastig ging maken. Nu ik al anderhalf jaar echt weer gelukkig ben en dat ook uitstraal en er dus niet aan ten onder ben gegaan, vrees ik dat ze enorm jaloers is... Maar das dus echt haar probleem want ik trek het mij niet aan. Als de kids er zijn, geniet ik ervan en doen we leuke maar ook alledaagse dingen. Zijn ze er niet, ja dan geniet ik van mijn nieuwe leven. Net wat de ex dus zo jaloers maakt...

De raad van eigen kledij aanschaffen volgen we zeker op want inderdaad, hoe minder je reageert, hoe minder de puberale gedragingen. Alleen jammer dat ze door depressies en labiel gedrag nog agressieve uitspattingen heeft tov mij maar vooral tov mijn zus... Maar das een ander verhaal...

Groeten en dank voor de hulp alvast !

Reclame

Tattie

#19 , 17 nov 2011 23:20

srr dat ik tegen je inga...
maar er is een co ouderschap... en jouw stelling is omdat de mama al het kindergeld krijgt zij maar alles moet bekostigen???
zelfs al krijgt ze verhoogd kindergeld dan nog koop je daar niet alle kledij mee dat een kind nodig heeft... laat staan dat je daar alles mee betaald krijgt...
en het de extra 50 euro schooltoelage dat ze krijgt bij het kindergeld van augustus daar koop je echt niet alle schoolmateriaal mee dat een kind nodig heeft...

Het kindergeld is een extrake dat je krijgt omdat je kinderen hebt, maar van kindergeld alleen daar breng je geen kinderen mee groot hoor.... ik persoonlijk ben zelfs van mening dat de maatschappij niet moet opdraaien omdat iemand kinderen wilt... je wilt er? zorg dan dat je ze alles kan geven wat ze nodig hebben...

nee srr jullie hebben co ouderschap (wij ook) elk koopt zijn eigen kledij (wij hebben jammer genoeg zelfs elk onze boekentas en schoolspullen) en je draait zelf op voor de kosten die je maakt in jouw week...
de afspraken die je reeds hebt over ziekenzorg en opvangkosten vind ik wel goed...

bij ons krijgt de moeder ook het volledige kindergeld plus nog 50 euro allimentatie van ons elke maand, ook in een co ouderschap!!! aangezien ze dat krijgt draait zij op voor de volledige schoolrekening zolang ze het bedrag van all en kindergeld niet overschrijd....

lucgescheiden

#20 , 18 nov 2011 02:20

"ik persoonlijk ben zelfs van mening dat de maatschappij niet moet opdraaien omdat iemand kinderen wilt... je wilt er? zorg dan dat je ze alles kan geven wat ze nodig hebben..."

Als "iemand" kinderen wilt.... ik meende dat je daar in geval van echtscheiding: toch samen voor koos. Volgens u mening dien je er dus ook samen voor te zorgen dat je ze alles kan geven wat ze nodig hebben.

Het is net dat 'samen zorgen' dat ook in deze draad -weerom- het probleem blijkt,
waarbij: eveneens ouderliefde tot de zaken behoort die kinderen nodig hebben.

Maar u daarmede zeker een punt!
Handige documenten voor Personenrecht

Moraelin

#21 , 18 nov 2011 16:11

ik persoonlijk ben zelfs van mening dat de maatschappij niet moet opdraaien omdat iemand kinderen wilt... je wilt er? zorg dan dat je ze alles kan geven wat ze nodig hebben...
Uh ??? Dit is een argument dat ik al veel heb gehoord en het raakt echt kant nog wal. Ik vind het net omgekeerd: personen ZONDER kinderen zouden MEER moeten bijdragen aan de maatschappij want ONZE kinderen zullen HUN pensioen en zorg betalen en mee bijdragen aan de algemene belastingen.

Konijntje32
Topic Starter

#22 , 18 nov 2011 16:25

srr dat ik tegen je inga...
maar er is een co ouderschap... en jouw stelling is omdat de mama al het kindergeld krijgt zij maar alles moet bekostigen???
zelfs al krijgt ze verhoogd kindergeld dan nog koop je daar niet alle kledij mee dat een kind nodig heeft... laat staan dat je daar alles mee betaald krijgt...
en het de extra 50 euro schooltoelage dat ze krijgt bij het kindergeld van augustus daar koop je echt niet alle schoolmateriaal mee dat een kind nodig heeft...
Tijdens het opstellen van het EOT vroeg de moeder onmiddellijk om al het kindergeld te krijgen zodat zij voor de kledij kon kijken. Dat was dus haar belofte: de kledij doet zij als ze alle centen krijgt. Ikzelf en ook de notaris had een gedeelde som voorzien: elk de helft. Maar het staat nu eenmaal letterlijk in de akte dat zij voor de kleren moet kijken:
(uit de akte) Beide ouders komen overeen dat de kinderbijslag zal toekomen aan mevr X, die zal instaan voor de kosten van kledij van de kinderen en de schoolkosten voor zover de kinderen in het lager onderwijs zitten.
Verder denk ik dat hier toch iets over het hoofd wordt gezien. Ik heb immers, net als de moeder, ook kosten voor eten, drank, school, opvang, haar knippen en dergelijke. Ik krijg daar niks voor en betaal dat uit eigen zakken. De moeder moet dat dus ook doen en niet van het kindergeld nemen. Dat dient dus in ons geval enkel voor kledij en ziekteverzekering en waarschijlijk nog wel iets dat ik nu even vergeet. Alle andere kosten die zowel moeder als vader maken, horen dus niet (meer) van dat kindergeld te komen. Ik heb dat nagerekend en dat kindergeld is voldoende dekkend.

Vandaar dus ook mijn voorstel naar haar toe: ofwel delen we de boel in twee (dus ook het kindergeld en verzekering en zo) ofwel doet ze me een maandelijkse betaling van 50 euro. Dan kan ik toch iets van kleren kopen en is de rest uit eigen zakken...

Ik hoop dat ik het wat duidelijk uitleg... Anders zeg je het maar...

Tattie

#23 , 19 nov 2011 15:09

@ moraelin... wie zegt dat er later nog geld zal zijn om onze pensioenen te betalen??? dat is iets waar ik me meer en meer zorgen om maak..

Ondertussen om ook grotendeels op jouw reactie te reageren konijntje....
wij hadden donderdag de uitslag van het sociaal onderzoek.... ikzelf als zijnde (stiefmama) heb daarna besloten dat voor mij de strijd daar stopte ... ik ben op kan niet meer en tussen de lijnen door kon ik opmaken dat de sociale dienst mij als oorzaak aanduid in het spaaklopen van alle communicatie tss mn vriend en zn ex... onrechtstreeks duiden ze ons zelfs als schuldige aan omdat wij het allemaal anders zien dan de moeder... want onze leefwerelden (en waarden, normen, manier van opvoeden en verzorgen) liggen mijlenver uiteen... wij mogen eens beginnen stoppen met ons aan te trekken hoe de moeder voor haar kind zorgt. en ons enkel op onze week te concentreren...we moeten zelfs het feit dat het kind daar betast is door een stiefbroer achter ons laten want die relatie is al gedaan (ja de zoveelste relatie...whats next?) het kind is bij ons geremd omdat ze nietover de mama mag praten (huuh??) en daar mag er wel over de papa gepraat worden (tuurlijk als ze het kind uitvragen).. feiten dat ze bij de mama haar huiswerk met momenten niet maakt omdat er geen tijd voor is hoeven wij ons ook niet aan te trekken (maar wij mogen dat huiswerk dan wel in onze week inhalen), dat ze hier de vrijdag toekomt onverzorgt gekleed (nee madam ik verwacht niet dat ze net als bij ons als een klein 'prnseske' gekleed gaat, we verwachten kledij op maat en niet te klein, we vragen deftige kledij en geen die tot op de draad versleten is, ), we moeten het ons niet aan trekken als ze voor de zoveelste keer op rij met een bronchitis bij ons toekomt en wij nog savonds naar de dokter mogen gaan (nee madam tis ons niet om dat geld te doen dat we dan uitgeven maar over het feit dat de moeder nalaat om naar de dokter te gaan als ze merkt dat haar kind zieker word dan wanneer ze toekwam)..... moeder wilt van vader bevestiging krijgen dat ze een goede moeder is (sorry madam ik heb van niemand bevestigign nodig om te weten of ik het goed doe met mn kind) en daarom gaat ze professionele hulp zoeken om te leren hoe ze het doen moet en hoe ze een relatie moet houden...(ja madam en in wat opzicht schaad dat het kind niet als het erbij betrokken word??) .... wat en hoe gaan wij de communicatie terug op gang brengne want tot voor deze relatie kwamen jullie bij elkaar thuis binnen om te praten over het kind (ja tuurlijk tot aan de deur en niet verder) (sorry madam dat moeder eerst eens leert om eerlijk te zijn en niet te liegen, want zeg eens waarom vertelde ze u niet dat ze alweer een ander lief heeft? heeft dat lief wat te verbergen soms??? )

dus bij deze concludeer ik onze topic hier... JR echt lachen?? ja idd echt lachen en de sociale dienst erbij.... ze stelt gezinstherapie voor om gezamelijk het contact weer op gang te brengen...ok lieve vriend van me, als je dat echt wilt voor uw dochter dan doe je dat maar... maar het zal zonder mij en mn zoon zijn dan, zolang wij samen gelukkig zijn zal ze hier nooit een voet over de drempel moeten zetten en het enige wat ik jou ooit zal verbieden is dat jij daar ook maar nen voet binnen zet... want ze is in staat hem aan te klagen voor verkrachting (nuja met een verleden als prostitiee wat is verkrachting e ...das dan ook de reden van hun scheiding, vriend gaan werken zij op een ander tegen betaling...)

ben al benieuwd naar de zitting van 7 december, maar ik weet nu al dat het dit jaar geen leuke kerst zal worden (tegen dan hebben we vonnis)....

Terug naar “Echtscheiding”