boeken bestelling

thieu
Topic Starter
Berichten: 2

boeken bestelling

#1 , 16 nov 2011 20:34

Ongevraagd boeken aan huis besteld krijgen is een bekende verkoopstechniek. Het terug zenden van deze boeken vraagt portkosten.Na enkele weken komt de faktuur en bij niet betaling dreigt men met incasso-bureau's.
Hebben deze mensen het recht deze betaling te vragen? hoe hierop reageren ?
Met dank bij voorbaat voor advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 nov 2011 20:37

Alles wat ongevraagd -dus zonder bestelling of andere contractuele verbintenis- wordt opgestuurd moet u niet betalen en mag u houden.
Uiteraard mag één en ander niet tengevolge van lidmaatschap van boekenclub of dergelijke zijn.
Laatst gewijzigd door roharro op 16 nov 2011 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 16 nov 2011 20:43

Neen, informeer het incassobureau aangetekend dat u deze producten nooit hebt besteld, verzoek hen vriendelijk overeenkomstig de Belgische wetgeving op consumentenproducten u binnen de 14 kalenderdagen het bewijs van het tegendeel te bezorgen of u anders niet meer te contacteren overeenkomstig de Belgische wetgeving die alle incassobureaus verplicht zijn te respecteren willen ze hun accreditatie op het Belgische grondgebied behouden.

Overeenkomstig de Belgische wetgeving consumentenbescherming mag men u geen producten factureren die u niet hebt besteld...

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 17 nov 2011 08:20

Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming van 6 april 2010

artikel 85: Zijn oneerlijk, de handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten die:
2° agressief zijn in de zin van de artikelen 92 tot en met 94.

artikel 86: Oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten zijn verboden.

artikel 94: Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken:
6° vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd.


U hoeft niets terug te zenden, noch te betalen. Als u geen probleem heeft met dreigbrieven van incasso's, kan u die ook gewoon verticaal klasseren. Daar komt toch nooit iets van, daar ze geen poot hebben om op te staan.
Daarnaast kan u ook klacht indienen bij de economische inspectie.

thieu
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 17 nov 2011 10:48

Bedankt voor deze info

WP002
Berichten: 1528

#6 , 17 nov 2011 20:26

Als je daar dan nog eens aangetekend moet antwoorden, vind ik dat al te veel kosten. Gewoon per e-mail of zo melden dat er een klacht bij de economische inspectie op zal volgen, én de daad bij het woord voegen. E-mail kost niets.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 17 nov 2011 22:35

Kan natuurlijk ook. Ik wens voor dergelijke zaken echter altijd een onbetwistbaar spoor.

Maar ik kan je geen ongelijk geven.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 17 nov 2011 23:20

Mail met economische inspectie in CC doet ook wonderen, en dit wordt door de economische inspectie ook meteen als klacht behandeld (en vormt dus ook een onbetwistbaar spoor).

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 17 nov 2011 23:31

Mail met economische inspectie in CC doet ook wonderen, en dit wordt door de economische inspectie ook meteen als klacht behandeld (en vormt dus ook een onbetwistbaar spoor).
Ohhh, dat is er eentje om bij te houden!

Terug naar “Archief”