domicilie niet mogelijk

artemis

Re: domicilie niet mogelijk

#31 , 22 nov 2011 15:16

Zoals ik al dacht: de verhuur van studentenkamers wordt anders belast dan de verhuur aan partikulieren, dat zal vermoedelijk de reden zijn. Het heeft echter niets met gemeentebelastingen te maken maar met de onroerende inkomsten.
Ik dacht dat het juist omgekeerd was. Studentenkamer krijgen buiten een OV voor het hele gebouw, ook nog een gemeentebelasting.
Een gewoon appartement, waar iemand gedomicilieerd is, krijgt alllen OV
Dus als ik een studio verhuur, gewoonlijk met een contract hoofdbewoning, en ik wil uitzonderlijk een keer aan een student verhuren met een studentencontract (zonder hoofdbewoning), moet ik dan een extra gemeentebelasting betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#32 , 22 nov 2011 15:23

Gemeentebelastingen zijn een bevoegdheid van de gemeente zelf. Het gemeentebestuur "kiest" of zij bepaalde belastingen wel of niet heffen. Dus zonder te weten in welke gemeente u woont kan niemand hier zeggen of er een gemeentebelasting wel of niet verschuldigd is. Daarvoor moet u zich wenden tot uw gemeente.

roharro
Juridisch actief: Ja

#33 , 22 nov 2011 18:16

Fiscaliteit studentenkamers zie artikel:
http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 867701.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

j.demoor

#34 , 23 nov 2011 10:46

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

‘een geldboete van zesentwintig euro’ houdt in dat het een wanbedrijf betreft.

'verhuurde goed bestemd is als studentenhuisvesting en niet als hoofdverblijfplaats mag worden aangewend' is een CONTRACTUEEL verbod dat de overheid niet belet u daar te domiciliëren.

“Art.1729.Indien de huurder het gehuurde voor een ander gebruik bezigt dan waarvoor het bestemd was, of voor een gebruik waaruit enig nadeel kan ontstaan voor de verhuurder, kan deze, naar gelang van de omstandigheden, de huur doen ontbinden.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

TomasH
Topic Starter

#35 , 23 nov 2011 11:58

'verhuurde goed bestemd is als studentenhuisvesting en niet als hoofdverblijfplaats mag worden aangewend' is een CONTRACTUEEL verbod dat de overheid niet belet u daar te domiciliëren.
Dat begrijp ik niet helemaal. Betekent dat dat ik het voor de overheid wel als hoofdverblijfplaats/domicilie (is er misschien een verschil?) mag gebruiken, maar voor de verhuurder niet?

artemis

#36 , 23 nov 2011 12:06

Dat betekent dat als u zich op dat adres zou domiciliëren de overheid u niet zal tegenhouden want die bemoeien zich (tot nu toe) niet met wat voor soort overeenkomst er is tussen verhuurder en huurder.
Maar u zou wel iets doen wat contractueel niet is toegestaan met alle gevolgen van dien.

TomasH
Topic Starter

#37 , 23 nov 2011 12:25

Aha. Ik leer een hoop bij hier.

Dan probeer ik nu uit te zoeken wat de gevolgen zouden zijn voor de verhuurder als 1 van de 3 huurders in zijn pand zich daar laat domiciliëren. Ik vermoed dat verhuren aan particulieren zwaarder belast wordt zoals iemand zei, maar dat zou dan enkel gaan om de inkomsten op mijn huur. Zou dat echt zoveel nadeel opleveren? Het enige wat ik verder nog kan bedenken is dat hij zelf zijn domicilie hier heeft staan (omdat hij hier een aantal jaar geleden zelf woonde), maar om dat te weten te komen zal ik even bij de stadsdiensten langs moeten.

eylis

#38 , 23 nov 2011 12:32

als de verhuurder zelf zijn domicilie op dat pand heeft staan en daar niet woont, pleegt hij een overtreding. Handig als je dat te weten kan komen: want dan kan je misschien mededelen dat je het op prijs zou stellen dat hij aanvaard dat je je domicilie er WEL mag plaatsen (met een kleine aanpassing in je contract) omdat je er wel degelijk woont, terwijl hij er zich OOK domicilieert en er NIET woont. Refereer ook heel fijntjes naar de wetgeving dienaangaande. Hij zal je waarschijnlijk graag toestaan dat je je daar domicilieert :-)

Terug naar “Archief”