erven

sien1989
Topic Starter

erven

#1 , 23 nov 2011 14:08

ik heb juist een huis gekocht met mijn partner.
nu zit ik met mijn dochter van 4 (van mijn exman) ik heb die in co ouderschap.
NU we zijn al een keer na de notaris geweest en er is iets gezegd van beding van aanwas?
NU eerlijk gezegd was alles serieus chinees wat zij mij probeerde uit te leggen.

Ik zoek een manier eigenlijk voor als ik sterf mijn partner in het huis mag blijven die wij gekocht hebben tot hijzelf sterft en dan dat deel naar mijn dochter gaat.
Moet ik daarvoor wettelijk samen wonen?
een testament maken of wat is het beste.
Het is puur voor het huis, dat stel nu dat ik sterf niet mijn ex man alles toegewezen krijgt tot mijn dochter 18 is.
en ook omdat ik niet wil dat mijn dochter mijn partner later uit het huis zet.Moest ik sterven..

Nu zei de notaris dat beste nog altijd een huwelijk is maar dat zien wij niet echt zitten :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 23 nov 2011 14:51

Als u wettelijk samenwoont krijgt uw partner vruchtgebruik op de gezinswoning en de huisraad. Al de rest gaat naar uw erfgename(n) denk aan juwelen, uw eigen spaarrekening, etc. U kan een testament opstellen waarin u uw huidige partner bevoordeeld - maar u moet altijd rekening houden met het voorbehouden wettelijke deel van uw dochter.

Via een beding van aanwas (ook wel tontine) kan u ook het vruchtgebruik regelen voor de woning maar op contractuele basis. Als een van de partners sterft, krijgt de andere partner ofwel het vruchtgebruik ofwel de volle eigendom. (fiscaal gezien is dit niet zo'n voordelige oplossing, omdat als u wel wettelijk samenwoont de gezinswoning vrijgesteld is van successierechten).

Als u een huwelijk niet ziet zitten is wettelijk samenwonen mijns inziens het beste wat u kan doen, omdat u elkaar dan een minimum biedt aan erfrechten op de gezinswoning. Let wel op, via een testament kan u een wettelijk samenwonende partner wel onterven (wat in een huwelijk niet kan omdat de langstlevende partner wel een reservatair erfgenaam is.), ook kan wettelijk samenwonen eenzijdig opgezegd worden.

Goederen die u tesamen aankoopt of waarvan niet bewezen kan worden dat ze aan 1 partner toebehoren, worden geacht in onverdeeldheid te zitten (simpel gezegd: de tv is de helft van u, de helft van uw partner).

voor een volledige uitleg over wettelijk samenwonen verwijs ik naar: http://www.notaris.be/admin/files/asset ... r-2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton

#3 , 23 nov 2011 17:24

De beste oplossing voor deze situatie is idd dat u wettelijk gaat samenwonen. Dit gebeurt door een gezamenlijke verklaring te ondertekenen op het gemeentehuis. U heeft beiden de helft van het huis. Wanneer u overlijdt , krijgt uw dochter de blote eigendom , terwijl uw partner het vruchtgebruik ontvangt. Hij kan daardoor zelf levenslang blijven wonen , zonder dat men hem kan uit huis zetten. Pas bij zijn overlijden bekomt uw dochter de volle eigendom over uw deel. Indien er geen kinderen mer komen , kan hij zelfs een testament maken ten voordele van uw dochter. Maar ook toch , trouwen zou één en ander simpeler maken. Want indien hij eerst overlijdt , erft u of uw dochter niets van hem. Alleen dus , hebt u dan weer het vruchtgebruik. De rest gaat naar zijn familie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

sien1989
Topic Starter

#4 , 23 nov 2011 21:36

bij dat wettelijk samenwonen krijgt dus zolang mijn partner leeft eigenlijk het gebruik van het huis en de inboedel.Vanaf hij dan sterft krijgt mijn dochter mijn deel (kinderen kunnen niet onterft worden) Mijn dochter is dan echter niet in staat hem dan zomaar uit het huis te zetten?
Maar de rest rekeningen,auto enzo krijgt ze dan wel al?

Wij hebben momenteel diene tontine...Omdat ik niets begreep van heel diene tralala :) en daar had ik bij begrepen dat mijn partner de kans kreeg om mijn deel van het huis te kopen maar hij dan subsidies daarop moest betalen...

Maar bij wettelijk samenwonen kan je toch ook een testament bij maken of niet?
dus als hij nu daarbij zet dat als hij sterft hij wilt dat bijv mijn dochter zijn deel krijgt als ik ook kom te sterven krijg mijn dochter heel het huis?

danku voor de link ik zal dat eens doornemen :)

wanton

#5 , 23 nov 2011 23:52

U moet bij uw notaris vragen om de tontine te schrappen. Dat kan , omdat dikwijls slechts een bepaalde periode die mogelijkheid bestaat. Daarna kan u die opzeggen. Hier zou de overlevende partner veel moeten betalen aan registratierechten wanneer hij uw deel van het huis moet kopen. Bovendien bestaat de kans dat uw dochter dan niets zal hebben.
Daarom : wettelijk samenwonen! De overlevende partner krijgt het vruchtgebruik van de woning , waardoor hij zonder problemen levenslang kan blijven wonen. De rest is volledig voor uw dochter. Dit als u voor uw partner overlijdt. Hij kan via testament ook alles aan uw dochter geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”