Nog geen sociale bijdrage betaald

fluppie14
Topic Starter

Nog geen sociale bijdrage betaald

#1 , 23 nov 2011 12:24

Mijn vriend is van Britse afkomst en woont sinds 2008 in Belgie. Mijn vriend is freelance leerkracht Engels in the English Academy in Brussel. We hebben nu een brief gekregen van het rijksinstituut voor de sociale verzekeringen. Eigenlijk dateert de brief al van februari 2011 maar hij vond het niet nodig om mij dit te vertellen. De brief stelt gewoon de vraag waarom hij zich nog niet heeft aangesloten en ze vragen om de gegevens door te sturen van zijn statuut. Want het kan dat sommige worden vrijgesteld van sociale bijdrage. Ik veronderstel dat dit bij hem niet het geval is. Wat gaan de grote gevolgen zijn. Kunnen ze van 4 jaar al de sociale bijdrage terugvorderen??? Ik krijg het een beetje Spaans benauwd. En het is typisch mijn vriend om alles op zijn beloop te laten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum

#2 , 24 nov 2011 10:25

Is hij ingeschreven als zelfstandige?

fluppie14
Topic Starter

#3 , 24 nov 2011 20:40

Naar mijn weten is hij nergens ingeschreven. Verklaar je nader, wat bedoel je hiermee met inschrijven als zelfstandige?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2011 20:50

Wie betaald zijn wedde, loon, ....?

Redrum

#5 , 25 nov 2011 10:49

Naar mijn weten is hij nergens ingeschreven. Verklaar je nader, wat bedoel je hiermee met inschrijven als zelfstandige?
Heeft hij een BTW-nummer?

Als je werkt moet je onder een statuut vallen: je bent werknemer of je bent zelfstandige. Als hij als werknemer werkt, of dat alsnog zo kan geregulariseerd worden, is er geen probleem. Dan moeten de sociale lasten betaald worden door de werkgever, de school dus.

Anders is er inderdaad wel een probleem. Als zelfstandige moet je je inschrijven in de KBO, en doorgaans je BTW-nummer activere en aansluiten bij een sociale kas. Indien niet, krijg je zwartwerk, ontduiking sociale lasten, de hele rimram.

Inderdaad, hoe en door wie wordt hij betaald? Heeft hij een loonfiche? Maakt hij fakturen aan de school?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”