Successierechten en percentage

rolelael
Topic Starter

Successierechten en percentage

#1 , 18 aug 2011 19:55

Even schetsen :

Mijn grootmoeder was nog alleen en is overleden ( echtgenoot al jaren terug overleden ). Had een spaarpot van +- 60.000 euro

Er waren 3 kinderen, waarvan 1 overleden in '84, nl mijn moeder. Met als gevolg dat ik als plaatsvervangend erfnaam optreed

De som is onlangs verdeeld a la 20.000 eur de man ( via de bank )

Aangifte successierechten is gebeurd, maar nu vraag ik mij af aan welk percentage ik me mag verwachten ? Ik dacht eerst 3 % , maar blijkbaar is dit veeeeeel meer volgens een verzekeringsagent?

Ik ben toch vervangen erfnaam in rechte lijn ? Of worr ik nu ook nog gestraft door de staat omdat mijn moeder overleden is ?

Alvast bedankt voor het antwoord

R

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 aug 2011 19:59

in rechte lijn (in Vlaanderen) 3 percent tot een bedrag van 50 000 EUR
u erft in de plaats van uw moeder en betaalt de erfenisrechten die zij zou hebben betaald als ze nog had geleefd
u wordt niet gestraft
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 18 aug 2011 21:53

Op een bedrag van 20.000 € betaalt u 3 %. Maar indien dat alles is ( geen huis ofzo ) krijg je nog vermindering zodat je slechts 300 € betaalt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

rolelael
Topic Starter

#4 , 19 aug 2011 16:21

Het huis is destijds al verkocht en toen werden de succesie rechten reeds betaald door grootmoeder

Het juiste bedrag is 21500 ongeveer

rolelael
Topic Starter

#5 , 19 aug 2011 16:28

Bijkomend vraagje ; bij de aangifte moet ik de graad van verwantschap opgeven : in mijn geval kleinkind .. Moet ik daar ergens vermelden dat mijn moeder destijds overleden is, of gaan ze dat zelf opzoeken?

wanton

#6 , 19 aug 2011 18:34

Op de aangifte vul je idd best in dat jij een kleinkind bent van de overledene, als plaatsvervulling voor je overleden moeder , die er een dochter van was.
Toet-anch-Amon

rolelael
Topic Starter

#7 , 24 nov 2011 13:39

de aangifte is al enige maanden geleden, maar tot op heden heb ik geen aanslag gekregen
Hoe lang duurt dit gemiddeld ?

Creatief

#8 , 24 nov 2011 15:28

De successierechten moeten betaald zijn binnen de 7 maanden, te tellen vanaf de dag van het overlijden. Afhankelijk wanneer je de aangifte van SSR hebt gedaan, zal ook de aanslag volgen.

wanton

#9 , 24 nov 2011 15:44

De aanslag wordt verstuurd - voor de totaliteit- zo'n 5,5 maand na overlijden, mits tijdige aangifte. U wordt niet persoonlijk verwittigd ; maar het gaat naar het opgegeven centrale adres. Dat kan de notaris zijn ook. Indien die de aangifte heeft gedaan en de gelden nog heeft , wacht die met de verdeling tot hij de successierechten heeft betaald.
Toet-anch-Amon

rolelael
Topic Starter

#10 , 25 nov 2011 09:06

De gelden zijn reeds uitgekeerd ( door de bank ).
Kan ik er zelf ook achter informeren ? Dacht dat dit werd ingediend in Antwerpen ( ergens op de leien ).
Tis verwarrend aangezien dit door mijn oom en tante werd gedaan ( mijn moeder is al v 84 overleden ).
En de contacten onderling zijn niet zo best

Terug naar “Successie- & Registratierechten”