vereffening verdeling na beëindigen samenwoonst

Günther
Topic Starter

vereffening verdeling na beëindigen samenwoonst

#1 , 22 nov 2011 14:12

A (ik) en B woonden feitelijk samen en gaan uit elkaar. De bouwgrond die zij samen kochten werd voor 85 % door de lening gefinancierd en voor 15 % met de eigen gelden van A. In de akte staat wel dat de bouwgrond 50/50 is.

Nu hoor ik langs alle kanten dat de meerinbreng van A als vrijwillige gift aan de gemeenschap wordt bestempeld en dat A dat geld dus nooit zal terugzien na verkoop van het huis + grond.

Ook het geld dat vader van A in het huis pompte zou, volgens de staat van verdeling, een gift zijn met als oorzaak de samenwoonst.

Klopt dit? En als er toch een soort vergoeding naar A (en diens vader) zou gaan, zijn hier precedenten voor?

Bedankt alvast aan allen!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 nov 2011 19:45

Er kan slechts sprake zijn van en "gemeenschap" indien er een huwelijk is......

In dit geval heeft men volgende situatie:

-ieder de helft van het huis
-A een schuldvordering op B tbv 15 percent van de aankoopwaarde van de grond
-tenzij de vader expliciet een schenking heeft gedaan aan de twee personen dient men er van uit te gaan dat het een schenking was aan zijn zoon

Mits de nodige bewijzen van de geldtransacties voor te leggen is deze verdeling, waarbij de eigen middelen en de schenking van de vader naar hen teruggaan, de normale gang van zaken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Günther
Topic Starter

#3 , 23 nov 2011 10:27

Beste Roharro,

Dit lijkt me inderdaad de eerlijkste manier van werken. Ken jij toevallig een aantal precedenten die dit staven? Het is misschien teveel gevraagd, maar u lijkt me een beetje een constante kracht op dit forum.

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite!

Reclame

Günther
Topic Starter

#4 , 25 nov 2011 11:31

Zit of zat er iemand in dezelfde positie als hierboven beschreven. Het zou een enorme hulp zijn als jullie verhalen hier te lezen zijn. Ik heb nog niks gevonden op dit forum aangaande feitelijk samenwonenden en de situatie die ik hierboven beschreef.

Voorlopig volg ik Roharro's uitleg. Maar misschien kunnen jullie enkele praktijkvoorbeelden aanhalen.

Alvast vriendelijk bedankt!!! Het zou me sterk verer helpen.

jojan

#5 , 25 nov 2011 12:04

Bij feitelijk samenwonenden is er geen gemeenschap zoals roharro als schreef. Alles wat een feitelijk samenwonenden "samen" bezitten (dus waar zij niet een exclusieve eigendomstitel voor hebben) bezitten zij in onverdeelheid. De regels van het gemeen recht worden toegepast. Komt u er niet met 2 uit, moet u naar de rechtbank van 1ste aanleg om uit de onverdeelheid te treden.

Ik volg de redenering van roharro, maar of een rechter er ook zo over zal oordelen dat is niet te voorspellen (ook al omdat wij niet het volledige dossier kennen en dat een rechter bv ook rekening zal houden met hoelang jullie samen waren, wat de inbreng van de vrouw was in de relatie, eventueel ook met de gezamelijke kinderen etc, etc).

hendrik1

#6 , 25 nov 2011 12:18

hoi,

onderstaande link eens aanklikken, staat véél over in!

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”