Ik zit met een vraag in verband met een lasterlijke aangifte. Ik schets even kort de situatie:
Een tijdje geleden werd ik met mijn wagen aangereden door een motor die zijn bocht te breed nam. De bestuurder gaf probleemloos toe dat hij in fout was en dus hebben we ter plaatse de verzekeringsformulieren ingevuld. Ik maakte hierop aantekening van 'lichte schade' aan de zijkant van mijn wagen. Kort nadien heeft een onafhankelijke expert gestuurd door de verzekeringsmaatschappij de schade opgemeten (een lichte bluts en evenwijdige krassen over zijvleugel en achterste zijruit, verder lopend tot op het achterlicht en de kofferklep) en de zaak was voor mij rond toen ik een bedrag ontving dat door de expert werd vastgelegd van net geen 1800 euro.
Enige maanden later ontving ik echter een eerste schrijven van de bestuurder van de motor met de eis hem het expertiseverslag te bezorgen. In deze brief insinueert hij dat wij onder één hoedje gespeeld zouden hebben met de verzekeringsmaatschappij en de expert, hij vond dit bedrag te hoog. Op basis van een kort gesprek met zijn garagist (die de schade niet eens gezien had) beweerde hij dat het ontvangen bedrag niet in overeenkomst was met mijn vermelding van 'lichte schade' op de aangifte. Aangezien ik recht in mijn schoenen stond ben ik met de brief naar mijn verzekeraar gestapt. Zij zouden dit verder afhandelen (verslag opvragen bij de expert en doorsturen) en gaven mij de raad verder niet te reageren.
Even later ontving ik een aangetekend schrijven gericht aan mijzelf, mijn verzekeraar en de expert, met de expliciete vermelding dat 'er van de gelegenheid gebruik werd gemaakt om een volledige herstelling van de wagen te laten doorvoeren op kosten van de verzekeraar en onrechtstreeks (via de franchise) op kosten van' de tegenpartij. Zonder blozen wordt er ook geschreven: "M.a.w. de wagen van de heer" ikzelf " kreeg een volledige opknapbeurt (en wellicht nog meer ...)" Tenslotte sloot het AS af met het verzoek tot een financieel voorstel van onze kant, anders ging hij klacht neerleggen tegen alle betrokkenen voor "valsheid in geschriften en gebruik van valse stukken".
Dit deed mij vermoeden dat het ongeval misschien zelf kwaadbewust werd veroorzaakt door de tegenpartij om er op deze manier geld uit te slaan. Waarom zou hij er anders geld voor willen, als hij goed verzekerd is kost het aan hem toch enkel de franchise? Hoe dan ook, ik heb geweigerd te antwoorden op deze laster en ik heb vernomen dat de andere betrokken partijen dat ook gingen doen.
Tenslotte ontving ik kort geleden een nieuw schrijven (niet aangetekend) met de melding dat er een klacht zal worden neergelegd bij de bevoegde instanties.
Ik zou graag via deze weg advies vragen over deze situatie. Ik sta recht in mijn schoenen en als er iemand een fout zou hebben gemaakt is dat hoogstens de expert die de kost van de schade bepaald heeft, toch? Is het feit dat ik vermelding van 'lichte schade' heb gemaakt juridisch gezien genoeg om mij hierbij te betrekken? Ik ben tenslotte geen expert in die zaken en mij leken die krassen al bij al nog mee te vallen, maar de garagist wist mij nadien te vertellen dat de kosten voor carroseriewerken snel kunnen oplopen.
Hoe dan ook vind ik het AS met de ongenuanceerde beschuldigingen naar mij toe er echt wel over.
Lijkt het jullie een goed idee om klacht neer te leggen wegens laster en eerroof? En wanneer moet dit gedaan worden, nu meteen of moet ik eerst het verloop van zijn aanklacht naar mij afwachten? Want ik lees op sommige plaatsen dat dit enkel gedaan kan worden wanneer er geen bewijzen voor de aanklacht van de tegenpartij voorgelegd kunnen worden.
Alvast bedankt voor jullie hulp