schatting vastgoed

home
Topic Starter

schatting vastgoed

#1 , 29 nov 2011 11:21

Ik wil graag onze woning behouden na de scheiding,er gaat een onafhankelijke schatter onze woning komen schatten.Wat behoort niet tot de schatting van een vastgoed,mooi aangelegde tuin,zwembad,jacuzzi enz .of gaat er met deze aspecten wel rekening gehouden worden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2011 11:53

Natuurlijk gaat er met deze zaken rekening gehouden worden. Om ze aan te leggen werden toch kosten gemaakt, en een schatter zal hiermede rekening houden.

Moraelin

#3 , 29 nov 2011 13:15

Het beste is om samen een prijs overeen te komen en dit ZO SNEL MOGELIJK vast te leggen bij een notaris. Als je met een schatter gaat dan is de kans groot dat ofwel partij A ofwel partij B een groter of kleiner bedrag had verwacht, dan een tweede schatter, .... kan een lange discussie worden. Pols mss al even welk bedrag uw ex zou willen en kijk of dit overeen komst met wat u wil betalen. Als dat zo is dan zou ik snel zo een afspraak maken. Bedenk dat een schatter goed of slecht kan uitvallen.

En natuurlijk worden met al deze zaken rekening gehouden. Als u een huis gaat kopen en er is een zwembad en jacuzzi dan zal u ook meer willen betalen, dat is wat een schatter doet, schatten wat een koper/de markt voor dit huis in zijn totaal zou willen betalen.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 29 nov 2011 16:33

Bepaalde zaken vergen zeer veel onderhoud, de kosten hiervoor wegen dikwijls niet op tegen de meerprijs van de aanleg.
De aanwezigheid van bijvoorbeeld een zwembad, leidt niet automatisch tot een meerwaarde...

Maar schattingen kunnen idd misbruikt of weerlegd worden,
wat het geheel van de discussies kan rekken en duurder maken.
Handige documenten voor Personenrecht

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2011 16:54

De aanwezigheid van bijvoorbeeld een zwembad, leidt niet automatisch tot een meerwaarde...
Maar kunnen het KI wel bijna doen verdubbelen.

lucgescheiden

#6 , 29 nov 2011 17:07

Een zeer hoog KI is mijn inziens eveneens een nadeel, daar u hier jaarlijks op zal belast worden.
M.a.w. uw zwembad zal eerder goed zijn voor een waarde vermindering dan voor een waarde vermeerdering.
En daar gaat de discussie....

Moraelin

#7 , 29 nov 2011 17:36

Een zeer hoog KI is mijn inziens eveneens een nadeel, daar u hier jaarlijks op zal belast worden.
M.a.w. uw zwembad zal eerder goed zijn voor een waarde vermindering dan voor een waarde vermeerdering.
En daar gaat de discussie....
Idd want bovenstaande is een argument voor de koper maar diegene die wil uitbetaald worden zal dit net proberen uit te spelen als hoge meerwaarde.
Hopelijk voor jou gaat het maar om een klein zwembad. :)

lucgescheiden

#8 , 29 nov 2011 18:03

Het gaat hier niet over argumenten van de koper, echter wel over deze van de schatter.

Deze discussie wordt uiteraard nog aangemoedigd door de notaris, die op regelmatige basis 'zaken' doet met de schatter...
dus een zeer hoge schatting zal verdedigen, zijn factuur hangt is hier nu éénmaal ook vanaf!

Moraelin

#9 , 05 dec 2011 11:09

met argument voor de koper bedoel ik dat diegene die het huis wil overnemen zal dit als waardevermindering willen aanhalen terwijl de uitgekochte partij dit duidelijk als waardevermeerdering zal willen aanhalen. En ik ben redelijk zeker dat schatter en notaris dit ook als waardevermeerdering zullen zien, het gaat nu eenmaal over een investering die deel is vh onroerende goed.

Terug naar “Echtscheiding”