Maaltijdcheque

exverkoopstertje
Topic Starter

Maaltijdcheque

#1 , 29 nov 2011 21:20

Gedurende 1,5 jaar werkte ik als verkoopster voor een winkelketen.Deze zomer nam ik zelf ontslag.Op mijn nieuwe job kwam ik te weten dat indien de werkgever aan 1 werknemer maaltijdcheques geeft hij verplicht is deze ook aan alle andere werknemers te geven die hetzelfde werk doen.Mijn vorige werkgever beloofde mij mondeling dat ik na 2 jaar loondienst maaltijdcheques zou krijgen.Ik weet heel zeker dat dit bij alle beginnende werknemers zo is afgesproken en ik dacht dat dit normaal was want ik had nog nooit MC ontvangen. Mijn huidige werkgever, medewerkers van het bureau dat nu mijn loonsadministratie verzorgt moedigen me aan om alsnog via een vakbond bijvoorbeeld de MC te eisen waar ik recht op heb.Ik vraag me af of dit nu nog kan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 nov 2011 21:48

1. Maaltijdcheques mogen individueel toegekend worden als er geen CAO is die de werkgever verplicht er te geven aan iedereen. Met enkel een mondelinge belofte staat U in dat geval nergens.
2. Mocht U de mondelinge belofte toch kunnen aantonen, dan nog bent U geen stap verder want U bent na 1.5 jaar opgestapt (de belofte was na 2 jaar).

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 nov 2011 07:29

Als men maaltijdcheques individueel toekent, zijn ze niet vrijgesteld van sociale bijdragen, tenzij ze aan iedereen op dezelfde manier toegekend worden.

Bvb: enkel het kader en niet de arbeiders is niet mogelijk
MAAR: enkel de mensen met 2 jaar ancienniteit is wél mogelijk afaik (dan mss wel enkel via een CAO).

Reclame

exverkoopstertje
Topic Starter

#4 , 07 dec 2011 21:33

Bedankt voor de reacties. Weer een zorg minder in mijn hoofd.

Terug naar “Andere”