Mijn schoonmoeder wil een schenking doen aan haar 2 kinden ( waaronder mijn echtgenote) , en 4 kleinkinderen ( waaronder onze 2 kinderen). De schenking een grond, 2 stukken bouwgrond en 2 stukken landbouwgrond allen aan elkaar grenzend. Ze gaat zelf nog de inkomsten van de grond ontvangen zolang ze leeft. Grond kan niet verkocht worden zolang ze leeft.
Kinderen zijn alle 4 minderjarig. Kan ze dit doen zonder akkoord van beide ouders van de kinderen. maw kan ze dit doen zonder mijn uitdrukkelijk akkoord? Mijn echtgenote, dochter van, en ikzelf zijn gehuwd in wettelijk stelsel. Wie zal na overlijden kunnen beslissen aan wie de grond zal verpacht worden? Wat als 1 van de kleinkinderen na overlijden en bij meerderjarigheid zijn deel wil verkopen, kan dit en wat kunnen de problemen dan zijn. 1 van de 4 kinderen is over 6 maand meerderjarig en heeft nu reeds vermeld zo snel mogelijk aan de kassa te willen passeren om een wereldreis te maken.
Mijn vragen en opmerkingen werden door familienotaris slecht onthaald en er ontstond wrevel. De nieuwe afspraken werden, door notaris, gemaakt tijdens mijn werkuren om mij op die manier van de gespreken te weren. Ik wil niet beweren dat de notaris onwettelijke dingen doet maar ik twijfel dat de verstrekte info en stappen wel 100% de meest geschikte zijn voor iedereen.
Graag enige reactie.