Onbehoorlijk bestuur vennoot, hoe kan ik mij indekken?

pamflet1
Topic Starter

Onbehoorlijk bestuur vennoot, hoe kan ik mij indekken?

#1 , 30 nov 2011 18:54

Goeiedag,

Eerst de "leuke" kant van het verhaal: In 2010 richtte ik samen met een zakenpartner een VOF op.Door gebrek aan inzet is die vennoot ontslagen uit zijn mandataris als mede zaakvoerder, en werd hij vervangen door een nieuwe vennoot. De aandelen werden overgekocht. De maatschappelijke zetel stond op thuisadres van zijn ouders, en werd nu dus ook verzet naar mijn adres.

Nu het minder leuke deel: Na zijn ontslag bleek dat de vennoot sinds een maand "van ambswege werd afgeschreven", dwz uit het rijksregister geschrapt, en die persoon dus feitelijk "onbestaande" is... Bijkomstig heeft de vennoot gedurende het jaar waarin hij zaakvoerder was, nooit sociale bijdragen betaald.
Bij wanbetaling van soc. bijdragen, zal men de kosten hiervan verhalen op de vennootschap zelf... iets waar ik absoluut niet blij mee ben...Ik kan ze niet eens doorverwijzen naar de betrokken persoon, aangezien die niet meer opgenomen is in het rijksregister.

Het wordt nog erger: vorige week ontving ik een brief van een incassobureau over een openstaand bedrag van een gsmrekening, op naam van de vennoot, en ze vermeldden ook de naam van de vennootschap. Iets waar ik absoluut geen weet van had, wij hebben nooit abonnementen afgesloten, tenzij privé.
Is er een kans dat de incasso dit gedaan heeft omdat ze hem als privépersoon niet meer kunnen terugvinden in het rijksregister?

Ik ben behoorlijk ongerust dat er nog meer lijken uit de kast gaan vallen...en wil dus graag weten of er in dit soort gevallen bepaalde procedures zijn die je kan starten.
Kan ik bijvoorbeeld te weten komen wat er nog allemaal op naam van de zaak getekend/besteld is gedurende zijn mandataris?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2011 21:37

Is deze wijziging ook doorgegeven aan het Staatsblad ?
In een VOF zijn alle partners 'hoofdelijk' aansprakelijk voor ALLE schulden (dacht ik zo).
U hebt een VOF maar hebt u ooit de wetgeving desbetreffend OOIT doorgenomen?

pamflet1
Topic Starter

#3 , 01 dec 2011 00:59

Bedankt voor de reactie.

Uiteraard heb ik eerst de wetgeving doorgenomen, en ben ik op de hoogte van de hoofdelijke aansprakelijkheid die een VOF met zich meebrengt. Het is zo dat de activiteit die wij uitvoerden op zich, een beperkt risico met zich meebracht. De wijziging van mandataris is ook gepubliceerd in het staatsblad.

Waar ik echter geen rekening mee gehouden heb, is dat de medevennoot achter mijn rug om "bewust" bepaalde dingen kan gedaan hebben. Dingen die nu op mijn nek terechtkomen...
Stel dat er moet aangetoond worden dat deze zaken opzettelijk verborgen zijn gehouden, heb ik dan enig verweer? ermee rekening houdende dat deze persoon momenteel geschrapt is uit het rijksregister? Mijns inziens is er dan sprake van oplichting?

Reclame

Jantje2015

#4 , 12 mei 2015 23:18

hoelang kunnen ze je achterna zitten ? na een eventuele faling van de vennootschap... taak van de curator of elke schuldeiser apart ? welke zijn de verjaringstermijnen ?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”