Ik ga ervan uit dat uw ouders u de blote eigendom van een huis schonken en het vruchtgebruik van dat huis behielden terwijl zij slechts twee kinderen achterlaten.
Ik ga er tevens van uit dat u met ?Mijn broer heeft ook een schenking gehad kan hij hiervan nog zijn deel eisen ?? vraagt of uw broer nog een deel van waarde van het aan u geschonken huis kan vorderen bij het overlijden van uw moeder.
?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
Vermits uw ouders twee kinderen achterlaten kunnen zij ELK over 1/3 van hun nalatenschap vrij beschikken.Indien het aan u geschonken huis dit beschikbaar gedeelte overschrijdt,dan kan uw broer na het openvallen van de erfenis het geschonkene tot dat gedeelte doen inkorten.
?Art.843.Ieder erfgenaam die tot een erfenis komt,moet...aan zijn medeerfgenamen inbreng doen van al hetgeen hij van de overledene ,bij schenking onder de levenden...ontvangen heeft...?(B.W.).
Die schenkingen tellen dus mee om de waarde van de nalatenschap te bepalen.
Uiteraard hebt u buiten dit 1/3 beschikbaar deel nog recht op de helft van de overige 2/3 van elke nalatenschap.Samen dus 2/3.
Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in
http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.