manipulaties broer met oog op erfenis ?

cohu
Topic Starter

manipulaties broer met oog op erfenis ?

#1 , 05 dec 2011 01:00

Hallo,

ik heb een vraagje. Mijn broer is er eindelijk in geslaagd om een wig te drijven tussen mij en onze ouders.
Na verschillende manipulaties zijn mijn man en ik slechte mensen en mijn ouders kiezen nu de kant van mijn broer.
Verschillende mensen zien hierin een poging van hem om een groter deel (of alles) te verkrijgen bij een latere erfenis.
Ik weet niet meer wat ik moet denken. Mijn ouders zijn beide vooraan in de 70.
Kan ik me op voorhand beschermen tegen zulk scenario ?
Heb in de forums verschillende zaken gelezen over het kindsdeel en schenkingen, maar meestal gaat het over zaken
waar het kwaad reeds is geschiedt.
Als ik het schrijf voel ik me schuldig dat ik dit nu schrijf, maar ik ken hem en het is goed mogelijk dat dit zijn intentie is.

bedankt voor evt tips

:(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 dec 2011 08:29

Je eerste bezorgdheid zou niet de erfenis, maar de relatie met je ouders moeten zijn. Nu, dit is hier een juridisch forum, vandaar dus wss enkel deze bekommernis hier uitgetypt.

Je bent sowieso beschermd voor 1/3e en kan, bij eventueel wegschenken van bvb gebouwen aan een té goedkope prijs stappen ondernemen.

Zij beide ouders nog lucide?

roharro

#3 , 05 dec 2011 12:16

Indien de ouders nog handelingsbekwaam zijn kunt u op dit ogenblik geen juridische stappen ondernemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

jojan

#4 , 05 dec 2011 12:38

Wettelijk gezien kan uw broer 2/3e (zijn 1/3e reservatiar deel + 1/3e waar zij vrij over kunnen beschikken) van de erfenis verkrijgen, als uw ouders dat zo beslissen (dmv een testament). Daar kan u niets tegen doen.

cohu
Topic Starter

#5 , 05 dec 2011 23:30

Bedankt voor de info.
Het ligt in lijn van wat ik reeds gehoord had.
Ouders zijn gelukkig nog "lucide", hopelijk brengt voor de andere problemen tijd raad en
beseffen ze dat ze geen kant hoeven te kiezen, maar zoals reeds door JPV gemeld is dit
niet de geschikte plek voor deze kant van het verhaal.
Toch bedankt voor jullie tijd en moeite !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”