Sociaal verlof is niet van tel, recht of geen recht.

Jorre
Topic Starter

Sociaal verlof is niet van tel, recht of geen recht.

#1 , 09 mei 2007 14:17

Mijn vriendin werkt (reeds jaren) in een klein verzekeringsbedrijf en wil voor het eerst enkele dagen sociaal verlof onbetaald opnemen tijdens de grote vakantie. (Zij heeft een kind en ze heeft geen opvangmogelijkheid in die periode)
Haar baas stuurt haar wandelen. Hoewel sociaal verlof staat ingeschreven in de CAO van het bedrijfje, krijgt niemand sociaal verlof. De doktersbriefjes verdwenen in de prullenmand.
Ze is niet gesyndiceerd (kost haar te veel wegens een laag loon), en zij wil haar baas nu ook niet op stang jagen.

Kan zij haar rechten toch laten gelden of is daar niets aan te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 10 mei 2007 13:47

Hallo,

Aan sociaal verlof (familiaal verlof) zijn enkele voorwaarden verbonden

1. Er moet een dwingende reden zijn
2. De werkgever moet vooraf en in ieder geval zo snel mogelijk
verwittigd worden van de afwezigheid
3. het verlof moet gebruikt worden waarvoor het is toegestaan.

Een dwingende reden is een niet te voorziene gebeurtenis, die los staat van het werk en die de dringende en noodzakelijke tussenkomst van de werknemer vereist. Deze dwingende reden geeft het recht op afwezigheid voor zover de tussenkomst niet mogelijk zou zijn als men blijft werken.

In het bijzonder worden volgende situaties verstaan:

- ziekte, ongeval of hospitalisatie van de partner of van een familielid,
wanneer deze met de werknemer onder hetzelfde dak woont.
- ziekte, ongeval of hospitalisatie van een (schoon)kind of (schoon)ouder,
zelfs wanneer deze niet met de werknemer samenwoont.
- een ernstige materi?le beschadiging aan zijn/haar bezittingen, zoals
schade aan een woning door brand of natuurramp.
- verschijning in persoon in een rechtszitting wanneer de werknemer
partij is in het geding.

Op vraag van de werkgever moet de werknemer het bestaan van de dwingende reden bewijzen aan de hand van gepaste documenten (bv. doktersattest).

Indien er zich een dwingende reden voordoet, heeft de werknemer het recht om afwezig te blijven gedurende de tijd dat de tussenkomst vereist is.

De maximumduur van de afwezigheid is evenwel beperkt tot 10 arbeidsdagen per kalenderjaar. Voor deeltijdse werknemers worden deze dagen herleid in verhouding tot de duur van hun prestaties.

De dagen verlof om dwingende reden zijn onbezoldigd. Zij worden wel gelijkgesteld voor de eventuele voordelen die voorzien zijn in een CAO (bv. eindejaarspremie)

Ik vrees dat uw vriendin hier niet in haar recht is.Kinderopvang is geen dwingende reden.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

j.demoor

#3 , 10 mei 2007 15:14

?Art.2.? 1. De werknemer heeft het RECHT om van het werk afwezig te zijn op grond van dwingende redenen. Deze afwezigheden worden niet bezoldigd behoudens andersluidende conventionele bepaling.? 2. Onder dwingende reden moet worden verstaan elke NIET TE VOORZIENE, los van het werk staande gebeurtenis die de dringende en noodzakelijke tussenkomst van de werknemer vereist en dit voorzover de uitvoering van de arbeidsovereenkomst deze tussenkomst onmogelijk maakt.? 3. Zijn in het bijzonder een dwingende reden...? 5. Het staat de werkgever en de werknemer vrij om in onderling akkoord andere gebeurtenissen vast te stellen die als een dwingende reden beschouwd moeten worden.?(19 DECEMBER 1989. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 45 van 19 december 1989 houdende invoering van een verlof om dwingende redenen).

Uit ?ze heeft geen opvangmogelijkheid in die periode? leid ik af dat hier om VOORZIENE gebeurtenis gaat,die dan onder toepassing van ?5 valt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

dieke

#4 , 10 mei 2007 16:10

Beste Heye,

Je spreekt over 10 dagen 'familiaal verlof' per kalenderjaar. Dit is nieuw voor mij. Ik heb altijd gedacht dat dat slechts 4 dagen zijn. Kan het zijn dat dit verschilt per sector waarin je tewerkgesteld bent?

Jorre
Topic Starter

#5 , 11 mei 2007 13:05

Ik was niet erg duidelijk.

Het is zo dat het kind dit jaar vijf dagen ziek is geweest, en waarvoor de moeder een gerechtvaardigd attest heeft afgeleverd bij haar werkgever.
Bij nazicht van haar totaal verlof, bleek dat haar werkgever die dagen heeft aangerekend als betaald verlof, waardoor van haar totaal aantal verlofdagen weinig overschiet.

Toen ze haar baas daarover aansprak, antwoordde hij gewoon dat dat haar probleem was. Blijkbaar heeft hij de ziekenbriefjes gewoon in de prullenmand gekieperd.
Spijtig genoeg heeft ze nagelaten telkens een kopie te nemen voor ze die aan haar baas afgaf. Ze was in de veronderstelling dat er geen probleem was.

Heeft ze nog verweermidelen om alsnog haar verlofdagen waar ze recht op heeft te recupereren?
(Het is juist door het verlies aan verlofdagen door dit voorval dat ze nu problemen heeft om opvang te vinden voor haar kind; er kan nog van alles voorvallen tot het einde van het jaar).
Laatst gewijzigd door Jorre op 11 mei 2007 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Heye

#6 , 11 mei 2007 13:10

hallo Dieke,

de maximumduur van sociaal verlof mag de 10 dagen niet overschrijden.

Wel zien we dat bij de openbare diensten (vb ocmw) er maar 4 worden toegekend per werknemer.

Misschien geldt deze 4 dagen regel in de scholen ook.

Mvg
Andy

Zjef

#7 , 11 mei 2007 22:26

Die vier dagen sociaal verlof in openbare dienst zijn echter wel betaalde dagen.

dieke

#8 , 12 mei 2007 07:27

Ik kan niet meer volgen hoor. Heb dit burgerlijk jaar al 3 dagen sociaal verlof moeten opnemen (ik sta idd in het onderwijs) wegens ziekte van mijn jongste. Zjef: ben jij zeker dat die betaald zijn? Die maand dat ik die 3 dagen afwezig was, was mijn loon toch opmerkelijk lager dan anders. Ik dacht dus dat dat aan die 3 dagen sociaal verlof lag.

Jorre
Topic Starter

#9 , 13 mei 2007 23:01

Sorry Dieke, maar ik zoek naar een antwoord op mijn vraag ter zake die ik even herhaal:

Het is zo dat het kind dit jaar vijf dagen ziek is geweest, en waarvoor de moeder een gerechtvaardigd attest heeft afgeleverd bij haar werkgever.
Bij nazicht van haar totaal verlof, bleek dat haar werkgever al die dagen heeft aangerekend als betaald verlof, waardoor van haar totaal aantal verlofdagen nog weinig overschiet.

Toen ze haar baas daarover aansprak, antwoordde hij gewoon dat dat haar probleem was. Blijkbaar heeft hij de ziekenbriefjes gewoon in de prullenmand gekieperd. :shock:
Spijtig genoeg heeft ze nagelaten telkens een kopie te nemen voor ze die aan haar baas afgaf. Ze was in de veronderstelling dat er geen probleem was of zou zijn.

Heeft ze nog verweermidelen om alsnog haar verlofdagen waar ze recht op heeft te recupereren? of is een syndicale uitweg echt de enige mogelijkheid om je rechten te vrijwaren?

Zjef

#10 , 14 mei 2007 20:08

@Dieke: info komt van ACV-Openbare diensten (vroegere CCOD).

Heye

#11 , 14 mei 2007 22:55

Beste vrienden,

Als je plots vragen hebt omtrent een onderwerp, waar de eigenlijke vraagsteller een concreet antwoord op wenst, is het aan te raden om een eigen nieuw onderwerp te starten.

Dank voor uw begrip

Heye Andy

Jorre
Topic Starter

#12 , 15 mei 2007 11:09

Dank je Heye.

Wij hebben voorlopig nog geen antwoord gevonden, vandaar onze vraag op het forum.

Dus: de baas van mijn vriendin gooit de ziekenbriefjes die haar recht op sociaal verlof geven gewoon weg, en trekt daarentegen telkens die dagen af (dat zij voor haar zieke kind moest zorgen) van haar jaarlijkse verlofdagen.

Kan dat zomaar? en vooral:
Heeft ze nog verweermidelen om alsnog haar verlofdagen waar ze recht op heeft te recupereren?

Jorre
Topic Starter

#13 , 18 mei 2007 20:03

iemand?

Terug naar “Andere”