rechten en plichten van huurder

TAFKAN
Topic Starter

rechten en plichten van huurder

#1 , 09 mei 2007 09:19

Hallo,
Mijn oma heeft een huurcontract dat een aanvang nam in november 2000, elk jaar opzegbaar. In maart dit jaar kreeg ze bericht dat ze naar een bejaardentehuis kon. Ze heeft dus halsoverkop haar woonst moeten verlaten. Intussen heeft de verhuurder een nieuwe huurder gevonden voor 1 augustus. Hij eist dat mijn grootmoeder nog 4 maanden huur betaalt + een halve maand voor verhuringskosten. is dit wettelijk?
Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 09 mei 2007 14:32

Wat stond precies in het huurcontract van uw oma i.v.m. opzeggingen?

De normale gang van zaken is dat er minstens 3 maanden vooropzeg moet gegeven worden. Dus dat zal uw oma waarschijnlijk sowieso al verschuldigd zijn. Die 4de maand en die verhuringskosten lijken me echter twijfelachtig.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#3 , 10 mei 2007 15:15

Een woninghuurcontract dat een aanvang nam in november 2000 duurt reeds meer dan drie jaar en is dus inmiddels een contract van negen jaar met aanvang november 2000,krachtens art.3,?6.alinea 5 Woninghuurwet 20 februari 1991.

In dat geval geldt:?Art.3.? 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van DRIE maanden...?(Woninghuurwet).

Vermits de huur reeds meer dan drie jaar duurt is er geen vergoeding verschuldigd aan de verhuurder.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”