Ik ben gescheiden sinds 2008. Ik heb 2 kinderen die bij me wonen. Via kortgeding werd er een vonnis geschreven rond de bezoekregeling van beide kinderen, alsook een omschrijving van onderhoudsgeld voor beide kinderen en tussenkomst in bijzondere kosten van beide kinderen. Alimentatie werd in 2008 beraamd op 175 euro per kind... en er werd een lijst toegevoegd met een limitatieve opsomming van deze bijzondere kosten. Mijn ex dient de helft van deze kosten te betalen.
Mijn ex betaalt nog steeds 175 euro per kind per maand, onaangepast aan de index... thans staat dit vermeld in ons vonnis. Ik heb hem hiervoer gemaild, maar hij reageert er niet op. Bovendien heeft hij in 2010 2 maanden geen alimentatie betaald... na aanmaning via mail, betaalde hij uiteindelijk deze achterstallen met 4 maanden vertraging...
De bijzondere kosten van beide kinderen bedragen op dit moment +/- 6000 euro geteld over de jaren 2008/2009/2010 en de helft van 2011... beide kinderen zitten in het middelbaar onderwijs (17j en 15j), de kosten lopen behoorlijk op...
Deze kosten worden jaarlijks via brieven, copies, overzichten overhandigd aan mijn ex,.... via mail herinnerd... maar ondanks deze vragen blijft het resultaat op medebekostiging pover... hij betaalde amper 250 euro in kleine beetjes, heel onvoorspelbaar, heel onduidelijk, op verschillende momenten in het jaar... dit is erg onoverzichtelijk... en erger nog, niet geheel correct...
Sinds oktober paste hij de alimentatie aan: hij betaalt plots 400 euro en vermeldt erbij : ...+ bijzondere kosten... Zo wil hij zijn bijdrage tonen in deze bijzondere kosten van de kinderen.... maar er staat een saldo van 3000 euro open over de voorbije 3 jaren...
Vandaag was ik bij de vrederechter om dit probleem aan te kaarten met hem... maar mijn ex daagde niet op, wel zijn advocaat. Ik vroeg een verhoging van onderhoudsgeld voor beide kinderen (rechter akkoord), ik vroeg de achterstallige alimentatie begroot op 262 euro (indexaanpassing).. (rechter onbevoegd)... ik vroeg de tussenkomst in de bijzondere kosten (dat moet bij de beslagrechter gebeuren

Nu moet ik naar de beslagrechter? Heeft dit zin? Welke stappen moet ik ondernemen om deze bijzondere kosten op te eisen? Ik zie het niet zitten om mijn pubers naar de unief te sturen met zo'n ex... ik ontvang amper de schoolkosten en zie de toekomst

Kan ik hem aanklagen voor familieverlating? Brengt dit iets op? Gevolgen voor hem en voor mij, en voor mijn kinderen... want het is hun vader?....
Iemand die me goede raad kan geven

vrgr,
Sofie