Kasbons aan toonder en nieuw regeerakkoord

Adelante
Topic Starter

Kasbons aan toonder en nieuw regeerakkoord

#1 , 08 dec 2011 22:22

De grootvader van mijn vriend heeft momenteel 2 kasbons aan toonder in zijn kluis liggen. Deze vervallen allebei in 2012. Het nieuwe regeerakkoord spreekt van een verhoging van de roerende voorheffing en een taks van 1% op de nominale waarde bij dematerialisering. Gesteld dat beide ingaan op 1/1/2012, dan veronderstel ik dat die verhoogde roerende voorheffing niet te ontkomen valt? Maar geldt de bijkomende taks dan wel? Of kan hij de kasbons op de vervaldag gewoon aanbieden ter uitbetaling zonder dat deze ooit op een effectenrekening worden geplaatst?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 dec 2011 22:41

De grootvader van mijn vriend heeft momenteel 2 kasbons aan toonder in zijn kluis liggen. Deze vervallen allebei in 2012. Het nieuwe regeerakkoord spreekt van een verhoging van de roerende voorheffing en een taks van 1% op de nominale waarde bij dematerialisering. Gesteld dat beide ingaan op 1/1/2012, dan veronderstel ik dat die verhoogde roerende voorheffing niet te ontkomen valt? Maar geldt de bijkomende taks dan wel? Of kan hij de kasbons op de vervaldag gewoon aanbieden ter uitbetaling zonder dat deze ooit op een effectenrekening worden geplaatst?
Alvorens effecten aan toonder worden uitbetaald moeten ze eerst "gedematerialiseerd" worden. Op grond daarvan moet u er van uitgaan dat er een taks van 1 percent zal worden geheven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Adelante
Topic Starter

#3 , 08 dec 2011 23:07

Dat dacht ik dus ook, maar volgens de bankdirecteur van het bankkantoor waar mijn schoongrootvader was langsgeweest (***) zou die taks niet van toepassing zijn voor hem... Grrrrrr, al die onzekerheden momenteel :-)
Laatst gewijzigd door Adelante op 12 dec 2011 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roharro

#4 , 08 dec 2011 23:14

De bank met dezelfde naam heeft me vandaag het tegengestelde gezegd.
Deponeren dus voor alle zekerheid......
Tja, kunst- en vliegwerk van de Belgische politici....dan krijg je deze toestanden van rechtsonzekerheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”