Samenwonenden krijgen nu ook beperkt erfrecht

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

#1 , 10 mei 2007 12:23

http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/def ... CC55747AA4}

Vanaf 18 mei krijgen geregistreerde samenwonenden een beperkt erfrecht, dankzij een nieuwe wet die dan van kracht wordt.

Dat betekent dat niet gehuwde koppels ook zonder testament recht hebben op (een deel van) de erfenis van hun partner. Geregistreerde samenwonenden kunnen momenteel niet van elkaar erven. Ze kunnen elkaar natuurlijk wel in hun testamenten zetten, maar dan beschikken ze slechts over een beperkt deel van de nalatenschap.

Die regeling schept problemen: als een van beide sterft, dan dreigt de andere uit de gemeenschappelijke woning te worden gezet door diens erfgenamen. Dat verandert vanaf 18 mei.

De langstlevende samenwonende krijgt het vruchtgebruik van de woning die het koppel bewoonde, en ook de huisraad. Een gehuwde heeft nog altijd meer erfrechten.

Als de overleden samenwonende geen kinderen heeft, dan kan hij in de toekomst de hele nalatenschap aan zijn vriendin schenken, ook als zijn eigen ouders nog leven. Dat is ook al zo bij echtgenotes. Normaal gezien (zonder testament) hebben de ouders van een overledene zonder kinderen recht op de helft van de nalatenschap.

De langstlevende samenwonende moet bijdragen in de kosten van het onderhoud en de opvoeding van de kinderen van zijn overleden vriendin, van wie hij niet de ouder is. Hij moet ook de ouders van zijn overleden vriendin helpen als die behoeftig zijn.

De nieuwe wet geldt niet voor feitelijke samenwonenden of mensen die samenwonen zonder registratie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 10 mei 2007 14:25

Door een tontine / beding van aanwas is dat toch ook geregeld?

Bij het bouwen van onze woning zijn mijn vriend en ik dit aangegaan ... bij overlijden van een van de partners erft de andere de volle eigendom (wij kozen volle eigendom ipv vruchtgebruik) en kan niemand anders de overlevende partner buitenzetten.

Of zijn wij verkeerd ge?nformeerd?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wolf2

#3 , 10 mei 2007 15:58

Dat was vroeger inderdaad populair, maar is nu een (zeer) slechte zaak.
Bij overlijden moet U immers 10% registratierechten betalen op de waarde van de 1/2 van het huis. Wellicht zelfs 12,5%; het tarief van toen (de aankoop) blijft gelden.

De erfenisrechten op de gezinswoning in het Vlaams gewest zijn verlaagd tot ... niets (vrijgesteld) voor de langstlevende.

Ik zou het moeten opzoeken hoe je dat beding van aanwas kan wegwerken; in elk geval notarieel.

Reclame

mapleleiah

#4 , 10 mei 2007 17:34

Juist, maar dan moet je wel WETTELIJK samenwonen.

Wij willen voorlopig alleen FEITELIJK samenwonen en geen samenlevingscontract sluiten of registreren.

Mijn vriend is zelfstandige en ik wil niet meegesleurd worden in mogelijke problemen als hij met zijn zaak in schulden komt.

Lenny

wanton

#5 , 10 mei 2007 18:44

Beste ,

dit gebeurt ook niet bij wettelijk samenwonenden. Men blijft in een soort 'scheiding van goederen' leven , dwz. ieder het zijne , zowel tegoeden als schulden. Alleen schulden voor het gezamenlijke huishouden kunnen op de twee partners verhaald worden.
Ik verwijs nog eens naar een tekst van Notaris Eric Spruyt over samenwonen : www.berquinnotarissen.be/nl/algemeen-jur.pl
op ong. de 10e lijn : 'Samenwonen : wettelijk of feitelijk'.
Misschien vindt U daar bevestiging van ??n en ander. De tekst zal waarschijnlijk nog niet aangepast zijn aan de nieuwe wet. Maar toch leerrijk!

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah

#6 , 10 mei 2007 19:02

Ik had deze tekst al gelezen en deze was inderdaad heel leerrijk.

Ik blijf me echter zorgen maken om zaken die met de gemeenschappelijke rekening aangekocht worden: meubels, huisraad ... Kan men dergelijke zaken ook niet in beslag nemen? Kan men met andere woorden enkel dingen in beslag nemen die betaald werden met de persoonlijke rekening?
Het is trouwens na vele jaren niet altijd evident te bewijzen welke goederen van wie zijn. Men kan toch moeilijk voor elk prulletje een factuur vragen?

Lenny

dieke

#7 , 11 mei 2007 07:05

Hoi Lenny

Bij een inbeslagname worden in eerste instantie nagenoeg alle goederen aangeslagen en is het inderdaad aan jou om achteraf te bewijzen welke goederen van jou alleen zijn.

Het is dus een heel werkje misschien om alles te inventariseren, maar je doet er toch best aan. Zo kan je voor grotere aankopen (meubels, ...) facturen bijhouden, maar er moet ook een mogelijkheid zijn om eens samen met je vriend in je huis rond te lopen, die dingen noteren waarmee hij akkoord gaat dat ze op jouw naam 'gezet worden', en dat document dan te laten registreren.

Doe je dat ruimschoots op voorhand (dus niet de dag voor inbeslagname of zo) dan lijkt me zulk document toch wel waarde te kunnen hebben. Immers, je vriend tekent daarmee ook dat als jullie uit elkaar zouden gaan, die spullen aan jou toebehoren. Dus zal er m.i. wel geloof gehecht worden aan dergelijk document. Iemand die juridisch onderlegd is en deze denkpiste kan onderschrijven?

mapleleiah

#8 , 11 mei 2007 14:33

Dus wat op MIJN naam alleen staat kan niet aangeslagen worden.

Maar wat we kopen met de gemeenschappelijke rekening (en wat dus op ons beider namen gefactureerd staat) kan wel aangeslagen worden? Da's leuk ... heel ons huis staat op alletwee onze naam.

Lenny

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”