Erfenisprobleem

Legal Eagle
Topic Starter

Erfenisprobleem

#1 , 12 dec 2011 15:44

Vader overleed enige tijd geleden, nu sterft moeder.
Ongehuwde zus is heel de tijd thuis blijven wonen en bewoont 5 maanden na het overlijden nog steeds de ouderlijke woning.
Ik heb dan toch recht op een bewonersvergoeding (huur)? Hoe eis je dat op? Wat als er geen overeenstemming is over dit bedrag?
Zus wil het huis ook inkopen onder de marktprijs en zal kandidaat kopers die over de vloer komen zeker ontmoedigen.
Zou ik haar er uit kunnen zetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 dec 2011 15:46

U hebt recht op de helft van een normale huishuur.
Zonder uw akkoord over de prijs kan de woning niet verkocht worden.
Er kan wel een openbare verkoop geeist worden, zowel door u als door uw zus.
Laatst gewijzigd door roharro op 12 dec 2011 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 12 dec 2011 15:52

Indien u niet in der minne tot een vereffening-verdeling kan komen, dan is de volgende weg via de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Vraag ten minste hulp van een notaris, liefst een eigen notaris.

Reclame

CB5

#4 , 14 dec 2011 12:33

Ik heb een vraagje: Mijn moeder is vorig jaar overleden. Langstlevend (mijn vader) krijgt alles.
Normaal kunnen wij (ik en mijn zus) onze reserve opeisen.
Onze vader vond dit niet nodig, want hij ging ons meer geven dan waar we recht op hadden.
Nu zijn we een jaar verder, het ouderlijk huis is verkocht, hij is hertrouwd en wij hebben nog niets gekregen.
Kunnen wij hier nog iets aan doen?

Creatief

#5 , 14 dec 2011 13:15

Beste CBS

Door de formule "langst leeft, al heeft" gaat het volledig vermogen van moeder naar vader toe. De kinderen erven bijgevolg NIETS en moeten dus wachten tot vader komt te overlijden. Jullie hebben op dit ogenblik geen recht op een reservatair deel. Dit is het nadeel van "langst leeft, al heeft".

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”