Overlijden

domien
Topic Starter

Overlijden

#1 , 09 aug 2011 01:48

Man overlijdt, en laat een moeder, broer, zus en twee minderjarige kinderen na

De moeder van de overledene heeft de sleutel van zijn appartement. Zij organiseert ook alleen de begrafenis en broodjesmaaltijd

De ex-vrouw van de overledene, en dus de moeder van zijn kinderen, is ondertussen hertrouwd.

Vragen
- Wie erft wat?
- Wie mag op het appartement komen?
- Wie moet het appartement opruimen (dringend, want etensresten...)
- Wie moet de huur opzeggen? Wanneer?
- Wie betaalt begrafenis en broodjesmaaltijd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 aug 2011 13:33

Wie erft : de twee kinderen erven alles wat er is , elk voor de helft. Het zijn in principe ook deze die de regeling ivm het appartement moeten doen : opzeg , opruimen. Zij zijn minderjarig. daarom moet zo snel mogelijk via de vrederechter een voogd aangesteld woren. Dat kan de ex zijn , maar ook de grootmoeder. Die kan dan één en andere regelen.
De begrafenis en de maaltijd moeten in principe betaald worden met gelden uit de nalatenschap van de overledene. Maar als de moeder de regelingen daarom treft , kan zij de kosten moeten dragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 10 aug 2011 11:12

“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte,ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld. Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Man overlijdt, en laat...twee minderjarige kinderen na’

Deze kinderen zijn dan zijn ENIGE wettelijke erfgenamen,mits in achtneming van “Art.410.§ 1. De vrederechter moet de voogd bijzondere machtiging verlenen om :...5° een nalatenschap, een algemeen legaat of een legaat onder algemene titel te verwerpen of te aanvaarden, wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden...Art.776 Nalatenschappen aan minderjarigen en aan onbekwaamverklaarden kunnen alleen overeenkomstig de bepalingen van artikel 410, § 1, rechtsgeldig worden aanvaard. De fondsen en waarden die hen toebehoren, worden geplaatst op een rekening geopend op hun naam en worden onbeschikbaar gemaakt tot de meerderjarigheid of tot de opheffing van de onbekwaamverklaring zulks onverminderd het recht op wettelijk genot.(B.W.).

Alleen de erfgenamen (of hun voogd) hebben toegang tot het appartement en kunnen de huur ervan opzeggen.

De kosten van begrafenis en broodjesmaaltijd vallen ten laste van de boedel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 10 aug 2011 12:08

Domien ,
wend u tot een notaris. Die zal voor u de nodige contacten leggen met de vrederechter. Samen gaan die zorgen voor de correcte afhandeling van die nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

domien
Topic Starter

#5 , 12 dec 2011 16:51

exman overlijdt.
Bij het opruimen van het huis vinden we zijn paswoorden van zijn email en facebook.
De kinderen (minderjarig) krijgen deze paswoorden.
Oudste gaat regelmatig op facebook van de papa kijken en haalt foto's van papa af bij vrienden. Kan dit?
Op de email heeft de zoon alle instanties die nog mailen verwittigd dat de papa gestorven is. Voor de rest wordt deze mail niet gebruikt.
Doet zoon hier verkeerd mee? Of ik als voogd?

domien
Topic Starter

#6 , 12 dec 2011 16:53

Als je gescheiden bent. Moet je dan toelating van de andere expartner hebben om foto's van je kinderen op je eigen facebook te zetten? Of op die van je nieuwe partner?

fenerus

#7 , 19 jan 2012 02:34

exman overlijdt.
Bij het opruimen van het huis vinden we zijn paswoorden van zijn email en facebook.
De kinderen (minderjarig) krijgen deze paswoorden.
Oudste gaat regelmatig op facebook van de papa kijken en haalt foto's van papa af bij vrienden. Kan dit?
Op de email heeft de zoon alle instanties die nog mailen verwittigd dat de papa gestorven is. Voor de rest wordt deze mail niet gebruikt.
Doet zoon hier verkeerd mee? Of ik als voogd?
Facebook valt toch tot het actief van de nalatenschap. Tenzij er waarde aangebonden is (artistieke verdiensten). Ok miss theoretisch tot de nalatenschap in de zin van pro memorie. Maar dan hebben de reservataire erfgenamen toch het recht op saisine. Ze mogen de goederen gebruiken (vb bederfbare goederen). Ik vermoed dat facebook ook tot die saisinge toebehoort. Miss komen vb de facturen van de telefoon en gas via mail.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”