Vestiging maatschappelijke zetel

LogoLord
Topic Starter

Vestiging maatschappelijke zetel

#1 , 01 dec 2011 22:56

Ik heb recent een bvba overgenomen en wil de maatschappelijke zetel overbrengen naar het huurappartement van een familielid (waar ik wel zelf ook woon en gedomicilieerd ben). In het huurcontract staat echter dat elk handelsgebruik of beroepsmatig gebruik door een zelfstandige uitdrukkelijk wordt uitgesloten. Is het vestigen van een maatschappelijke zetel een handels- of beroepsmatig gebruik? De activiteiten vinden plaats in een ander huurpand (gehuurd door de vennootschap). Is het beter om de maatschappelijke zetel te vestigen op deze laatste locatie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2011 23:02

voordeel op uw appartement: moeilijker buiten te zetten
nadeel huurappartement: betalen van alle mogelijke belastingen evenzo huisvuil water enz enz en evenzo op plaats activiteiten
ook de deurwaarder kan daar alles komen opschrijven en ook opladen. O ja niet vergeten het plaatje met de firmagegevens te bevestigen aan de deur/inkom

Voordeel op plaats werken: maar één maal belasting te betalen en deurwaarder is ineens op de juiste plaats.

LogoLord
Topic Starter

#3 , 02 dec 2011 03:06

@Franciscus: bedankt voor het overzicht van de voor- en nadelen van de vestiging van de maatschappelijke zetel, Maar mijn vraag blijft of het vestigen van een maatschappelijke zetel een handels- of beroepsmatig gebruik van het gehuurde appartement is?

Reclame

Franciscus

#4 , 02 dec 2011 09:25

Volgens mij wel want het wijzigt de voorwaarden in het contract. U moet er uw domicilie plaatsen gezien hoofdverblijfplaats.
Indien de verhuurder u daar buiten wil zijn er specifieke regels.
Indien er een firma gevestigd is moet de verhuurder een ander traject volgen en dat kan duurder zijn.
Bijgevolg wijzigt u eenzijdig de regels.
Een pand waar een handel in zit wordt ook anders belast voor de verhuurder nl 30% belasting.
Waar ik weet van heb zijn kennissen waar idd een handel in een appartement van hen werd ondergebracht. Kwamen er achter toen de BBI en de RW bij hen aan de deur stond.
Hebben heel veel problemen gehad om dat allemaal ongedaan te maken.
Gezien de lokale en andere overheden zo wie zo taksen gaan innen wordt het 'beroepsmatig' gebruikt.
Toeval gisterenavond nog met een familielid daarover gehad, die heeft zijn firma officieel op zijn adres staan. Hij kloeg over alle kosten/belastingen die hij dubbel kreeg ===> dus beroepsmatig.

wouters sonja

#5 , 06 dec 2011 18:40

Wat is de procedure om de maatschappelijke zetel te verzetten?

Franciscus

#6 , 06 dec 2011 19:24

Uw statuten wijzigen via akte notaris ( algemene vergadering) en publicatie in staatsblad.

johngrisham

#7 , 09 dec 2011 18:42

Ik heb mijn zetel gevestigd bij een dienst X.
Deze mensen bieden ook secretariaatsdiensten aan.

trouwens een maatschappelijke zetel verplaatsen dient niet langs de notaris te gaan!!

Franciscus

#8 , 09 dec 2011 18:57

Maar dan moet men alles zelf doen.

johngrisham

#9 , 13 dec 2011 12:28

Deze mensen doen dit voor redelijke prijzen!
De notaris kost 4 x zoveel.

denlowie

#10 , 13 dec 2011 12:49

Ik heb al verschillende malen een maatschappelijke zetel verplaatst, en je maakt een verslag op van een bijzondere algemene vergadering waarin je de statuten wijzig om de zetel te verplaatsen.

Dat gedaan vul je de formulieren in voor de publicatie in het staatsblad in 3 ex. en je gaat naar de griffie dienst publicatie en je neemt een bankcheque mee van 143,26€ en dit is alles !

Niks moeilijk aan, en sommig diensten helpen je daar graag!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

johngrisham

#11 , 15 dec 2011 14:26

Inderdaad denlowie

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”